Загальне
Щувайло А.О., Щербина О.А.
Київський національний університет будівництва і архітектури
Вибір програмних засобів для створення навчального відео
При створенні електронних курсів дуже корисним може бути використання навчального відео. Ще зовсім недавно створення відео було доступним лише професіоналам, оскільки потребувало дорогих і складних у використанні технічних і програмних засобів. Зараз ситуація принципово змінилася. Кожний студент і викладач має, як мінімум, мобільний телефон з функцією знімання відео. Не бракує і програмних засобів, в тому числі й безкоштовних, які дозволяють здійснювати необхідну обробку або відзнятого самим викладачем, або запозиченого з доступних джерел відеоматеріалу в процесі його підготовки до використання в електронному курсі. Система Moodle має в своєму складі мультимедійні плеєри та фільтри, що полегшують інтеграцію відео в контент курсу. Отже, основною перешкодою на шляху більш масового використання відео в електронних курсах є невміння наших викладачів використовувати вже давно доступні їм технічні і програмні засоби. Для її подолання ми маємо на меті створити дистанційний навчальний курс, що вчитиме викладачів, створенню і використанню навчального відео.
Створення відеороликів вельми популярне заняття серед користувачів ПК. Існує кілька програмних пакетів, призначених для монтажу відеофайлів, накладення всіляких ефектів і т.п. Вкрай важливо з самого початку вибрати кращий відеоредактор, що володіє достатньою функціональністю і зручним інтерфейсом, тому що згодом переучуватися під іншу програму складно.
Вибір програмних продукту (відеоредактора) є типовим прикладом задачі багатокритеріального вибору, тому для її вирішення можна застосувати метод аналізу ієрархій [1], який дозволяє розділити цю задачу на дві складові (два етапи): попарне порівняння самих критеріїв за їх важливістю для нас та попарне порівняння самих програмних засобів за кожним із цих критеріїв. Перевагою цього методу є те, що на кожному етапі оцінки одного експерта, наприклад, автора цього дослідження, можуть бути легко скориговані або доповнені оцінками інших експертів для прийняття обґрунтованого колективного рішення в кожному конкретному випадку. Такий підхід досить успішно використовується в теорії та практиці прийняття рішень у багатьох сферах людської діяльності, однак у галузі освіти він поки що застосовується досить рідко [2].
Редагування відео – це процес маніпуляції відеозображеннями. Раніше цим займались на дорогих машинах, що називаються відеоредакторами. Тепер редагування відео доступне для персональних комп'ютерів і робочих станцій. Редагування відео включає в себе різання сегментів (обрізки), повторне збирання кліпів, і додавання переходів та інших спеціальних ефектів. Для виконання цієї роботи ми використовуємо відеоредактор - комп'ютерну програму, що включає в себе набір інструментів, які дозволяють редагувати відеофайли.
Окрім можливості розрізати або склеювати фрагменти відео і звуку, найновіші програми дозволяють змінювати характеристики відео, створювати різні переходи між роликами, змінювати масштаб і формат відео, додавати і усувати шум, здійснюватити корекцію кольору, додавати титри і графіку, управляти звуковою доріжкою, нарешті створювати стереоскопічне відео (3D).
Також у процесі монтажу для перегляду в реальному часі накладених ефектів може застосовуватися попереднє опрацювання або пререндеринг. В цьому випадку опрацьований фрагмент відео записується в тимчасовий файл або в оперативну пам'ять. Ступінь стиснення відеопотоку і формат кодеку визначається цілями подальшого застосування цього відео. Для високоякісної трансляційної продукції потрібні відеоматеріали з мінімальними спотвореннями, тобто з малим ступенем стиснення і, відповідно, з потоком для відео стандартної чіткості від 25 Мбіт/с і вище. Для розміщення в Інтернеті і для запису на мобільні пристрої застосовуються ефективні кодеки, що дозволяють отримати прийнятну якість зображення з невисоким бітрейтом потоку даних 1-2 Мбіт/с для відео стандартної чіткості. Відео високої чіткості вимагає високих бітрейтів і, відповідно, підвищених вимог до системних ресурсів комп'ютера або монтажної станції.
Відеоредактори відносяться до складного класу програм. Навіть самі звичайні з них включають дуже багато функцій, розібратися з якими досить складно. У підсумку той, хто розібрався з можливостями хоча б одного відеоредактора, стає його прихильником і зазвичай не хоче перевчатися на інший. Це є ще одним аргументом на користь важливості поставленої нами задачі оптимального вибору відеоредактора.
Windows Live Movie Maker [3].
Почнемо з того, що завжди знаходиться в безпосередній близькості, а саме - Windows Live Movie Maker. Досить складно буде знайти більш простий редактор, ніж цей, що за замовченням встановлюється на кожній операційній системі Windows. Редактор русифікований, включає в себе поради з монтажу і цілком придатний для того, щоб почати освоювати ази редагування відео. Однак є істотний недолік - про мікшування звуку доведеться забути, функціонал цього відеоредактора не відрізняється особливим достатком. Головне обмеження - робота з малою кількістю форматів файлів. До того ж Movie Maker поводиться вкрай нестабільно при здійсненні трудомістких операцій.
Безкоштовність програми і її наявність на кожному комп'ютері з Windows дозволяє рекомендувати її для початкового вивчення можливостей відеомонтажу.
Videomach [4] — ще одна непогана програма для редагування відео, яка підійде як для роботи з відео файлами, так і для створення ролика з фотографій. Окрім редактора, в Videomach є функція конвертера форматів. Окрім простих маніпуляцій з відео, тобто розділення файлу на частини і з’єднання різних відео файлів, програма дозволяє синхронізувати відео і аудіо, уповільнювати відтворення заданих фрагментів, накладати аудіодоріжку на відео, і, головне, допоможе налаштувати самі різні кодеки. Програма має русифікатор, що дозволяє більш повно зрозуміти всі тонкощі роботи і оптимально використовувати її можливості.
Shotcut [5] - це програма, яка підтримується різними операційними системами. Інтерфейс програми має російськомовну локалізацію. Редактор здатний обробляти практично всі існуючі формати відео та інших медіафайлів. Програма дозволяє відео, записувати відео і звук з екрану комп'ютера, редагувати його, підтримує HTML5, дозволяє використовувати спецефекти, переходи, додавати титри тощо. Але, щоб навчитися професійно працювати з цією програмою, доведеться чимало попрацювати, оскільки програма відрізняється зовсім незвичним інтерфейсом. Кожен інструмент активується окремо не має певного місця розташування у вікні а може пересуватися по екрану. Активувати їх можна в меню або за допомогою клавіш в панелі.
Пункт «Список відтворення» відображає перелік файлів для застосування в ролику. Додавання може відбуватися перетягуванням з провідника, а потім на часову шкалу.
Виконання деяких маніпуляцій в цій програмі не таке, як в інших додатках. Приміром, на часовій шкалі між роликами завжди залишається проміжок. Крім того, відрізняється створення переходів від звичного всім. В цьому випадку, необхідно прибрати порожній проміжок, а потім трохи накласти один ролик на інший, то створить перехід. Щоб його налаштувати, необхідно його виділити і вибрати «Властивості».
Знайти програму можна на офіційному сайті, звідки її можна завантажити абсолютно безкоштовно. Там же є відеоуроки, щоправда англійською мовою, проте, навіть і без знання англійської вони дають уявлення про те, як працювати з програмою.
Lightworks [6] - професійний безкоштовний відеоредактор, є однією з кращих програм з вільним розповсюдженням для обробки відео, яка створювалася для роботи на Windows. Також стали виходити версії для Linux і OS X.
Початківцю буде досить складно розібратися з можливостями програми без знань англійської, оскільки російського інтерфейсу в редакторі немає, зате є відеоуроки, які можна знайти на офіційному сайті виробника.
Можливості редактора дуже виликі. У ньому є функції, які властиві професійним програмам типу Adobe Premiere Pro. Найцікавіша функція в цьому редакторі - монтаж відео, яка дає можливість створювати ролики з різних джерел і накладати на них субтитри. Іншими словами, можна взяти кілька роликів, картинок, аудіофайлів і поєднати це в один фільм, використовуючи кілька доріжок.
Також в цій утиліті є набір стандартних функцій, які можуть стати в нагоді при монтажі. Так само як обрізка відеозаписів, витягання аудіо, накладення спецефектів, переходів, аудіодоріжок, перетворення в різні формати тощо.
У переліку безкоштовних редакторів знаходимо також програму Lightworks, яка ідеально підійде для якісної обробки роликів. Недоліками даної програми можна назвати обмеження імпорту відео і складність інтерфейсу. Для недосвідчених користувачів зупиняти вибір на Lightworks не варто, тільки знайомство з його можливостями займе дуже багато часу. Цей відеоредактор більш підходить для завсідника соціальних мереж. Якщо необхідно професійно обробити відеоролик, то цей редактор - кращий засіб для подібних завдань.
Jahshaka [7]. Цей редактор з вільним розповсюдженням і відкритим кодом можна встановлювати на всі версії Windows, Mac OS X і Linux. Програма має багато функцій анімації, редагування відеозаписів, створення спецефектів, корекції кольору тощо. Розробники стверджують, що ця утиліта є найкращим безкоштовним засобом для створення цифрового контенту.
Програма має кілька основних розділів. Управління файлами і різними елементами проходить в розділі Desktop. Для роботи з з анімацією призначений розділ Animation, а додавати ефекти та інші елементи можна в розділі Effects. У розділі Editing розташовані засоби для нелінійного монтажу. Крім того, існує кілька модулів для виготовлення дво- і тривимірного тексту, картинок для накладення їх у відео тощо. Однак програма досить складна в освоєнні, до того ж і інтерфейсі немає російської мови, зате на сайті розробника є відвідати навчальні матеріали з її використання - Tutorials. Тут же можна завантажити безкоштовну версію програми.
Зауважимо також, що відеоредактори входять до складу популярних сервісів роботи з відео, зокрема таких як YouTube, Vimeo, Яндекс видео, Myvi.ru. Однак вони мають дуже обмежені можливості щодо редагування відео, але потребують для своєї роботи швидкісного Інтеренету тому ми ці засоби розглядати не будемо.
Щоб обрати кращий серед розглянутих вище редакторів скористаємось методом аналізу ієрархій. На рис. 1 наведена пропонована нами структура ієрархічної моделі вибору, а в табл. 1 – наші оцінки попарного порівняння вказаних у ній критеріїв та розраховані на їх основі локальні пріоритети критеріїв ui:
де – середнє геометричне значимостей і-го критерію, aij – результат порівняння важливості i-го та j-го критеріїв:
,
а також індекс узгодженості ІУ, що дає інформацію про ступінь відхилення від узгодженості (одностайності),
,
де λmax – найбільше власне значення матриці попарних порівнянь, що обчислюється за формулою
.
Для більш точних висновків обчислюють відношення узгодженості (ВУ), що дорівнює індексу узгодженості (ІУ) поділеному на середню узгодженість випадкової матриці такого ж порядку – ІУВ [8, с. 39]:
.
Величина ВУ, що не перевершує 10%, вважається хорошим показником. В деяких випадках допустимим вважають ВУ до 20%. Перевищення цих значень свідчить про те, що висновки експертів, а може й усю постановку задачі, в тому числі й пропоновану ієрархію, варто переглянути.
Рис. 1. Структура ієрархічної моделі вибору засобів створення
тестових питаньТаблиця 1. Розрахунок локальних пріоритетів критеріїв
Критерії
і \ j
1
2
3
Локальний пріоритет ui
Зручність та інтуїтивність інтерфейсу
1
1
2
0,33
0,230
Простота використання
2
0,5
1
0,2
0,122
Функціональні можливості
3
3
5
1
0,648
λmax = 3.04; ІУ = 0,002; ІУВ =0,58; ВУ = 0
Таблиця 2. Розрахунок локальних пріоритетів альтернатив за критерієм Зручність та інтуїтивність інтерфейсу
Альтернативи
і \ j
1
2
3
4
5
Локальний пріоритет p1j
Windows Live Movie Maker
1
1
1
0,5
4
5
0,29
Videomach
2
1
1
0,5
4
5
0,29
Shotcut
3
2
2
1
3
4
0,30
Lightworks
4
0,25
0,25
0,33
1
2
0,09
Jahshaka
5
0,2
0,2
0,25
0,5
1
0,06
λmax = 5,02; ІУ = 0,006; ІУВ = 1,24; ВУ = 0,005
Windows Live Movie Maker, Videomach, Shotcut – всі три редактори русифіковані, тому вони зручніші в порівняння з англомовними Lightworks, Jahshaka. Варто відзначити, що редактор Jahshaka дещо відрізняється від всіх інших подібних програм, його інтерфейс ускладнений скоріше не через функціональні можливості, а через несхожість з іншими інтерфейсами.
Таблиця 3. Розрахунок локальних пріоритетів за критерієм Простота використання
Альтернативи
і \ j
1
2
3
4
5
Локальний пріоритет p2j
Windows Live Movie Maker
1
1
1
0,5
5
5
0,30
Videomach
2
1
1
0.5
5
5
0,30
Shotcut
3
2
2
1
3
3
0,28
Lightworks
4
0,2
0,2
0,33
1
2
0,08
Jahshaka
5
0,2
0,2
0,33
0,5
1
0,06
λmax = 5,03; ІУ = 0,008; ІУВ = 1,24; ВУ = 0,007
Порівнюючи програми Windows Live Movie Maker та Videomach варто зазначити, що суттєвих переваг того чи іншого програмно середовища не спостерігається, ба більше включають в себе поради з монтажу.
Відеоредактор Shotcut може посперечатися у простоті використання з двома попередніми редакторами, адже він розрахований на користування в руках новачка але із-за великої кількості різних можливостей програмного середовища, робота в ньому дещо ускладнюється.
Таблиця 4. Розрахунок локальних пріоритетів за критерієм Функціональні можливості
Альтернативи
і \ j
1
2
3
4
5
Локальний пріоритет p3j
Windows Live Movie Maker
1
1
0,33
0,2
0,2
0,2
0,04
Videomach
2
3
1
0.25
0,25
0,25
0,10
Shotcut
3
5
4
1
0,33
0,33
0,32
Lightworks
4
5
4
3
1
1
0,28
Jahshaka
5
5
4
3
1
1
0,28
λmax = 5,29; ІУ = 0,073; ІУВ = 1,24; ВУ = 0,059
При оцінці функціональних можливостей відеоредактора ми перш за все враховуємо формати відео, з яким може працювати кожний із них. Windows Live Movie Maker - на жаль, відрізняється малою кількістю форматів файлів. До того ж Movie Maker по -водиться вкрай нестабільно при здійсненні трудомістких операцій.
В Videomach є функція конвертера форматів, тому цей редактор взагалі немає проблем з підтримкою mp4, який ми отримуємо при зніманні на телефон. Але програма показує нестабільність (схильність до «зависання»), що не може нам дозволити поставити пріоритет набагато більшийніж у попереднього.
Shotcut. Редактор здатний обробляти практично всі існуючі формати відео та інших
медіафайлів. Зазвичай в цьому редакторі не потрібно користуватися конвертором відео. Lightworks і Jahshaka функціональні можливості цих редакторів на багато вищі, а що головніше ці редактори значно стабільніші. Формати відео підтримуються майже всі, а головне ті які пишуть телефони або камера.
Як бачимо, в усіх таблицях значення ВУ не перевищує 10%, отже наші дані є достатньо узгодженими. Розраховані в табл. 2-4 значення локальних пріоритетів перенесемо в табл. 5, де за формулою
обчислимо глобальні пріоритети альтернатив.
Таблиця 5. Розрахунок глобальних пріоритетів
Критерії
Зручність та інтуїтивність інтерфейсу
Простота використання
Функціональні можливості
Глобальний пріоритет gi
Локальні пріоритети критеріїв
0,24
0,15
0,59
Windows Live Movie Maker
0,29
0,3
0,04
0,13
Videomach
0,29
0,3
0,09
0,16
Shotcut
0,3
0,28
0,32
0,31
Lightworks
0,07
0,07
0,28
0,21
Jahshaka
0,05
0,05
0,28
0,20
Із цих таблиць видно, що найвищий глобальний пріоритет має відеоредактор Shotcut Саме його можна рекомендувати для використання в першу чергу новачкам.
На завершення ще раз відзначимо, що вище наведено оцінки авторів цієї доповіді. Читач може виправити або доповнити їх своїми власними оцінками, а також оцінками інших експертів. Для цього кожному з них треба заповнити власну матрицю попарних порівнянь
A(l), l = 1, 2, …, k. Тоді значення aij у наведених вище формулах розраховуватимуться як середні геометричні значення оцінок усіх k експертів:Список використаних джерел
1. Відеоредактор // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki
2. Саати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий. Пер. с англ. Р. Г. Вачнадзе. – М.: Радио и связь, 1993. – 278 с.
3. Відеоредактор Windows Live Movie Maker // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ubuntu-news.ru/it-news/obzor-prilozheniya-windows-live-movie-maker
4. Відеоредактор Videomach // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://progi.pp.ua/programi-dlya-obrobki-video
5. Відеоредактор Shotcut // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.shotcut.org
6. Відеоредактор Lightworks // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.lwks.com/index.php?option=com_lwks&view=download&Itemid=206
7. Відеоредактор Jahshaka // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.jahshaka.com
8. Саати Т. Аналитическое планирование. Организация систем. / Т. Саати, К. Кернс; [пер. с англ.]. – М.: Радио и связь, 1991. – 224 с.