Загальне
Пасічник О.В.
НВК «Школа-гімназія «Сихівська», Український католицький університет
Реалізація компетентнісного підходу в системі Moodle
Відповідно до концепції Нової української школи, в українську систему освіти активно запроваджується компетентнісний підхід. Це означає, що навчальні стандарти та програми повинні базуватись на принципах орієнтованості не стільки на здобуття знань, вмінь та навичок, скільки формування компетентностей, визначених, зокрема, цією концепцією.
Так, до ключових компетентностей Нової української школи [1] належать:
1) Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами.
2) Спілкування іноземними мовами.
3) Математична грамотність.
4) Компетентності в природничих науках і технологіях.
5) Інформаційно-цифрова компетентність.
6) Уміння вчитися впродовж життя.
7) Соціальні та громадянські компетентності.
8) Підприємливість.
9) Загальнокультурна грамотність.
10) Екологічна грамотність і здорове життя.Нові освітні стандарти будуть ґрунтуватися на «Рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей ціложиттєвої освіти» [2], але не обмежуватимуться ними. Власне, існує кілька прийнятих переліків компетентностей, наприклад, навички 21 століття, а також наскрізні вміння, такі як вміння читати, доносити свою думку, критичне мислення, ініціативність, творчість, робота в команді, емоційний інтелект тощо.
Аналітики всесвітнього економічного форуму в Давосі в 2016 році представили таблицю, що демонструє, які навички будуть важливими для успішної кар’єри в 2020-му році, зокрема комплексне розв’язання проблем, критичне мислення, креативність, управління людьми, координація дій з іншими, емоційний інтелект, складання суджень і ухвалення рішень, сервіс-орієнтування, взаємодія, ведення перемовин та когнітивна гнучкість.
Узагальнені навички навчання впродовж усього життя New Vision for Education - World Economic Forum [3] були розроблені за участю викладачів, фахівців у галузі освіти та бізнес-лідерів, щоб визначити і проілюструвати навички і знання, необхідні учням та студентам для досягнення успіху в роботі, житті та громадянстві.
Окрім загальних, універсальних або ключових компетентностей, можна виділяти предметні, фахові, спеціальні чи програмні компетентності, відповідно до освітніх стандартів та навчальних програм конкретних галузей знань.
У системі підтримки електронного навчання Moodle, починаючи із версії 3.1, реалізовано модуль компетентностей, покликаний допомогти в реалізації компетентнісного підходу в навчальному процесі. Це означає, що ресурси та діяльності електронних курсів будуть чітко пов’язані з відповідними компетентностями та їх наборами. Це дозволить учасникам курсу бачити та відслідковувати свій прогрес в опануванні цих компетентностей з одного боку, а з іншого – усвідомлювати роль кожного із компонентів курсу в загальній картині навчання.
Зокрема, можливість роботи із компетентностями вмикається адміністратором у розділі Керування сайтом - Компетентності. Тут можна визначити кілька наборів різних компетентностей, які згодом будуть активовані у різних курсах сайту. Шаблони навчальних планів дозволяють утворити комбінації компетентностей та згодом призначити ці плани для студентів чи їх груп.
Викладач курсу обирає бажані компетентності та призначає їх для діяльностей та ресурсів свого курсу. У звітах курсу (Керування курсом- Звіти - Розподіл компетентностей) можна переглядати та керувати компетеностями, що опановуються слухачами курсу.
Учасники курсу можуть переглядати перелік доступних компетентностей, а також діяльностей, що сприяють їх досягненню. Для деяких компетентностей може бути необхідним завантаження додаткових підтверджень (наприклад, сертифікатів про досягнення). Викладач, отримавши таке підтвердження, визначає рівень опанування компетентності студента.
Варто зауважити, що функціонал компетентностей ще не достатньо гнучкий та потребує доопрацювання. Так, якщо слухач курсу виконав вимоги до набуття компетентності раніше, аніж вона була визначена у курсі, то набуття компетентності може бути встановлене лише вручну викладачем. Також проблемою є оновлення балу за умовчанням. Так, якщо спочатку було встановлено певний бал за умовчанням і студент вже набув компетентності, то оновлення балу на рівні системи не вплине на раніше набуті компетентності, лише на нові. Це встановлює досить високі вимоги до попереднього налаштування усіх компетентностей на рівні сайту, а також їх співвіднесення із навчальними ресурсами та діяльностями курсу ще до його початку.
Нижче Ви можете ознайомитись із покроковим процесом роботи із компетентностями в системі дистанційного навчання Moodle.
Список використаних джерел
- Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа”. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249613934
- Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) "Про основні компетенції для навчання протягом усього життя" від 18 грудня 2006 року http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/994_975
- New Vision for Education. Unlocking the Potential of Technology, World Economic Forum 2015 http://www3.weforum.org/docs/WEFUSA_NewVisionforEducation_Report2015.pdf