Загальне
Клапченко В.І.
Київський національний університет будівництва та архітектури
Ефективність використання системи управління навчанням Moodle при вивченні фізики: якість дидактичних матеріалів
Можливості системи Moodle по інформаційному забезпеченню навчальних курсів з кожним роком зростають, що дає змогу робити електронні курси все більш цікавими, проте задачу глибокого та точного засвоєння фізики майбутніми інженерами–будівельниками вдається вирішувати лише підвищенням якості двох типів дидактичних матеріалів електронних курсів в системі Moodle : глосарію та тестових завдань. Крім того, матеріали глосарію та тестових завдань повинні бути тісно пов’язані та вирішувати головну дидактичну задачу - навчити.
Історія освітнього тестування налічує вже кілька тисяч років [1, 2]. Тестові технології контролю знань використовували ще у давніх Китаї, Вавилоні й Греції. Родоначальником сучасного тестування вважають відомого англійського вченого Френсиса Гальтона, а відлік освітнього тестування здійснюють від праць Альфреда Біне й Теодора Симона, які на замовлення Міністерства освіти Франції розробили тести для відбору учнів із затримками розвитку до спеціалізованих шкіл. На сьогодні відомі всі переваги та недоліки тестових технологій, детально проаналізовані у працях [2 - 4], а також у багатьох публікаціях в журналах Вісник "Тестування і моніторинг в освіті", "Інформаційні технології в освіті", "Інформаційні технології і засоби навчання" та інших. За результатами цих досліджень можна дійти висновку, що тест є певною моделлю знань, доповненою засобами встановлення відповідності знань конкретного випробовуваного та моделі.
Готуючи банк тестових завдань, автор звернув увагу на те, що серед класичних джерел інформації – підручник, посібник, конспект лекцій, довідник, словник – відсутній проміжний варіант, який поєднав би повноту підручника та класифікаційну здатність довідника. Так з’явився «тлумачник» та остаточний варіант електронного курсу «Фізика для інженерів. Тлумачник та тести». Цей тлумачник – точне визначення місця даної теми, її зв’язків з іншими темами та повний набір класифікаційних ознак. За цими класифікаційними ознаками, найчастіше, проводиться тестування глибини засвоєння даної теми. Тобто, тлумачник – це посередник між підручником (або лекційним курсом) та тестовими завданнями, які перевіряють засвоєння. Інакше кажучи, тлумачник представляє собою ту модель знань з даної навчальної дисципліни, відповідність з якою в подальшому буде перевірятись тестовими завданнями.
Зміна звичайного глосарію (словника) на тлумачник вимагала заміни змісту програми на деталізований зміст. Така процедура необхідна, щоб замінити велику кількість дрібних статей глосарію на меншу кількість ґрунтовних статей тлумачника. Різницю між звичайним словником та тлумачником продемонструємо на кількох прикладах. Зокрема найпростіше поняття механіки – матеріальна точка. В словнику: матеріальна точка - це тіло, розмірами якого можна знехтувати. В тлумачнику: Найбільш поширена модель механіки:
- це тіло, розмірами якого нехтують порівняно з іншими розмірами задачі;
- при цьому автоматично нехтують і такими характеристиками тіла, як форма, колір, твердість і т.п.;
- не можна нехтувати лише масою тіла.
При такому викладенні цього поняття різко зростає варіативність тестових завдань, що підвищує увагу до даного поняття та поглиблює його розуміння. Наприклад, якщо відповіді тестового завдання представлені послідовністю: 1. Розмір 2. Маса 3. Форма 4. Колір 5. Міцність – то в залежності від поставленого запитання можливий цілий набір варіантів правильних відповідей. Тобто, простота поняття автоматично не стає простим тестом.
Ще один приклад. Третій закон Ньютона що в підручнику, що в довіднику приводять в формулюванні Ньютона (раніше це формулювання приводилось на латині): кожній дії існує рівна за величиною та протилежна за напрямом протидія. Далі наводять сучасну формулу та відповідний рисунок. В тлумачнику про третій закон Ньютона: Входить в систему законів динаміки матеріальної точки. Стверджує що:
- при взаємодії 2 тіл;
- виникають 2 сили;
- кожна з цих сил прикладена до свого тіла (рисунок);
- сили рівні за модулем;
- протилежні за напрямом;
- діють вздовж однієї прямої;
- мають однакову природу;
- ;
-
Дивлячись на таку кількість класифікаційних ознак, можна лише уявити собі ту кількість можливих варіантів тестових завдань. Зате глибину засвоєння та якість знань студента цим можна гарантувати. В якості підтвердження ефективності розробленої системи тлумачник-тестові завдання звернемо увагу на таке: два роки підряд переможцем І туру олімпіади з фізики в КНУБА стають студенти спеціальності ТВ, які в підготовці використовують електронний курс «Фізика для інженерів. Тлумачник та тести».
Список використаних джерел
- Кадневский В.М. История тестов. – М.: Народное образование, 2004. – 464 с.
- Ким В.С. Тестирование учебных достижений. –Уссурийск: Из-во УГПИ, 2007. – 214 с.
- Аванесов В.С. Форма тестовых заданий. – М.: Центр тестирования, 2005. – 156 с.
- Ащепкова Л.Я. Конструирование тестовых заданий и обработка результатов тестирования. – Владивосток: ДГУ, 2003. – 50 с.