Загальне
Сільченко М.В., Красюк Ю.М.
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
АТЕСТАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНИХ КУРСІВ ЯК ОБОВ’ЯЗКОВА СКЛАДОВА СИСТЕМИ ВНУТРІШНЬОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Закон України «Про вищу освіту» [1] вимагає від кожного вищого навчального закладу сформувати комплексну систему забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти (систему внутрішнього забезпечення якості), однією з складових якої є наявність відповідних ресурсів для організації освітнього процесу за кожною освітньою програмою. Одним з найвагоміших ресурсів для організації освітнього процесу студентів дистанційної форми навчання є дистанційні курси, а засобом перевірки їх відповідності освітнім стандартам є їхня атестація.
Атестацію дистанційного курсу (ДК), що забезпечує навчання студентів на дистанційній формі навчання, в Державному вищому навчальному закладі «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» здійснюють на трьох рівнях:
- перший рівень — експертиза ДК представником відповідної кафедри, внутрішнім та зовнішніми рецензентами відповідно до структурної карти дистанційного курсу;
- другий рівень — експертиза ДК фахівцем Інституту дистанційних технологій навчання Університету;
- третій рівень — експертиза ДК фахівцем навчально-методичного відділу Університету.
На першому рівні здійснюється якісне оцінювання відповідності предметного наповнення ДК обов’язковим результатам навчання з даної дисципліни, при цьому особлива увага звертається на науковий та навчально-методичний рівень ДК в контексті потужних інноваційних можливостей електронного навчання. Зокрема, позитивному експертному висновку сприяє використання можливостей Moodle щодо якісного подання теоретичного матеріалу, організованого як, наприклад, елемент Moodle Книга, сторінки якого містять графічні зображення, відеоматеріал [2], розгалужену систему внутрішніх та зовнішніх гіперпосилань тощо; або ж організованого за принципами програмованого навчання за допомогою елементу Урок (Лекція) [3]. Важливим елементом ДК, який забезпечує його якість, є методично грамотно сформована система моніторингу результатів навчальної діяльності студентів [4], яка реалізується на базі структурованого (за темами та рівнями засвоєння) банку тестових питань, який дозволяє сформувати тести будь якого етапу моніторингу будь-якого рівня складності для будь-якої теми курсу із забезпеченням варіативності та з урахуванням специфіки дисципліни. Також на цьому рівні визначається авторський доробок у наповненні курсу.
На другому рівні здійснюється оцінювання технологічної відповідності ДК «Уніфікованим вимогам щодо структури, наповнення та оформлення дистанційних курсів» («Уніфікованим вимогам») та кількісна оцінка обсягів ДК з метою визначення розміру авторського гонорару. Дискусійним питанням цього етапу було питання формалізації процесу розрахунку обсягів ДК в одиницях виміру, які відповідають нормативним актам конкретного ВУЗу. Відповідно до Колективного договору та інших нормативних актів КНЕУ ДК відноситься до навчальних видань, обсяги яких розраховуються в авторських (друкованих) аркушах. Після обговорення цього питання була розроблена таблиця перерахунку, фрагмент якої наводиться нижче. Запропоновний підхід дозволяє уникнути процедури перенесення усього наповнення ДК у MS Word з подальшим форматування та розрахунками обсягу за стандартнимип формулами. Водночас, особливим елементом ДК є відеолекції, обсяг яких було прийнято рішення оцінювати у розрахункових годинах (=тривалість * коефіцієнт складності) з подальшою погодинною оплатою.
На третьому рівні здійснюється оцінювання методичної відповідності дистанційного курсу «Уніфікованим вимогам» та нормативним документам КНЕУ, що регламентують освітній процес, з урахуванням специфіки дисципліни та готується пакет документів, основним документом якого є експертний висновок комісії з атестації дистанційних курсів про науковий та навчально-методичний рівень ДК та його рекомендацію до видання і використання в освітньому процесі. Затверджує рекомендацію Науково-методична рада Університету.
Зауважимо, що однією із обов’язкових передумов атестації курсу є його апробація в процесі навчання студентів дистанційної форми, яка дозволяє в інтерактивному режимі спілкування із студентами усунути більшість недоліків та в результаті підвищити якість дистанційного курсу.
Останнім етапом є одержання авторами дистанційного курсу державного свідоцтва про реєстрацію авторського права на твір навчального характеру (навчальне видання).
Фрагмент структурної карти ДК
Фрагмент кількісної карти ДК
Фрагмент таблиці переведення обсягів елементів ДК
Фрагмент експертного висновку
Список використаних джерел
- Закон України «Про вищу освіту» // Відомості Верховної Ради, 2014, № 37—38, ст. 2004. [Электронный ресурс] — Режим доступа: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-1
- Красюк, Ю.М. Використання тематичних відеолекцій в процесі організації самостійної роботи студентів [Текст] / Ю.М. Красюк, М.В. Сільченко // Інформаційні технології в культурі, мистецтві, освіті, науці, економіці та бізнесі: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. / М-во освіти і науки України; М-во культури України; Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. — Ч.2. — Київ: Видавничий центр КНУКіМ, 2016. — С. 275—283.
- Супрунюк, Г.М. Реалізація програмованого навчання засобами системи Moodle [Текст] / Г.М. Супрунюк, М.В. Сільченко, Т.О. Кучерява // Інформаційні технології як інноваційний шлях розвитку: Матеріали ІІ Науково-практичної конференції, (Київ-Буча, березень, 2016) —К.: Міленіум, 2016. — С.72—74.
- Красюк, Ю.М. Система моніторингу результатів навчальної діяльності студентів [Текст] / Ю.М. Красюк, М.В. Сільченко // Педагогічні науки: зб. наук. пр. — Херсон: ХДУ, 2014. — Вип. 66.—С. 322—329.