Загальне
Крамаренко Т.Г., Івченко С.В.
Криворізький державний педагогічний університет, Криворізька загальноосвітня школа №9
ВИКОРИСТАННЯ РІЗНОРІВНЕВИХ ТЕСТІВ В ДИСТАНЦІЙНОМУ КУРСІ ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ ПРИ ВИВЧЕННІ ГЕОМЕТРІЇ В УМОВАХ РІВНЕВОЇ ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ
Проблеми використання ІКТ у навчанні математики, зокрема дистанційних технологій навчання на основі Moodle розглядалися нами і раніше [1].
У доповіді розкривається доцільність створення і використання різнорівневих тестів в дистанційному курсі при вивченні шкільного курсу геометрії. Розглядаються види тестів і формати тестових завдань відповідно до цілей вивчення курсу геометрії 9-го класу в умовах рівневої диференціації.
Одним з найважливіших напрямків модернізації системи освіти є вдосконалення контролю й керування якістю освіти. Визначальним фактором ефективності контролю є застосування для вимірювання знань якісних завдань та їх систем. Одним із якісних методів дидактичних вимірювань є тест.
З кожним роком в Україні видається все більше збірників під назвою "Тести з математики". Але, на жаль, серед цих тестів є багато неякісних і неефективних, які не відповідають вимогам, що висуваються до тестування. Більшість тестів вимагають від учнів попереднього розв'язання певних завдань, на які треба витратити достатньо велику кількість часу.
А.М. Капіносов [2] акцентує увагу, що тести повинні задовольняти вимогам:
- відносна короткочасність виконання кожного завдання;
- однозначність і стислість відповіді;
- можливість співвіднесення кількісної оцінки за виконання тесту з порядковою вимірювальною шкалою;
- зручність математико-статистичного опрацювання результатів перевірки.
Нашою метою є розробка ефективної системи тестового контролю знань, зокрема вхідного і підсумкового контролю, при вивченні курсу геометрії. Основною умовою їх ефективного проведення вважають використання стандартизованих тестів, які складаються щонайменше з чотирьох складових:
- специфікації – переліку усіх основних програмових умінь за рік, для пере-вірки засвоєння яких призначений тест;
- системи завдань і ключів відповідей;
- інструкції щодо проведення тестування.
- технології перевірки, обробки і аналізу результатів тестування.
Такі тести дозволяють якісно проводити моніторинги математичної підготовки учнів.
Напрямок нашого дослідження стосується підвищенню ефективності навчання і активізації пізнавальної діяльності учнів в процесі вивчення геометрії.
Навчання геометрії має не тільки дати суму знань, а й сформувати достатній рівень компетенції. Одна з найважливіших цілей вивчення геометрії — саме навчання мислення і логіки. Під час вивчення курсу геометрії учневі має бути цікаво вчитися. Щоб досягти цієї мети, на уроках доречно використовувати інформаційно-комунікаційні технології.
Використання ІКТ у навчальному процесі має сприяти підвищенню інтересу учнів до отримання знань; забезпеченню диференціації, індивідуалізації у процесі навчання, зокрема проходженню учнем матеріалу за власним темпом; об'єктивності контролю якості знань; активізації процесу навчання, зокрема через інтенсифікацію подачі матеріалу з використанням ІКТ; формуванню умінь і навичок різноманітної творчої діяльності [1, с. 31].
На використанні нових інформаційних та телекомунікаційних технологій ґрунтується нова організація освітнього процесу – дистанційне навчання, що дозволяє навчатись на відстані без безпосереднього особистого контакту між вчителем та учнем.
З метою здійснення контролю та самоконтролю знань учнів нами розроблено і розміщено в дистанційному курсі ,,Геометрія, 9 клас" [3] (режим доступу: http:// www.moodle.kdpu.edu.ua) такі тематичні тести:
• вхідний тематичний тест – діагностика та корекція опорних вмінь для вивчення нової теми;
• тест початкового розуміння – встановлення ступеня початкового усвідомлення і осмислення елементів базового змісту;
• тест базового рівня підготовки – перевірка ступеня досягнення обов'язкових результатів вивчення теми;
• тест навчальних досягнень з теми – для заключного контролю результатів навчання.
Вище зазначені тематичні тести дозволяють встановити фактичний рівень засвоєння знань і ступінь навченості учнів на кожному етапі вивчення теми. Тест, за допомогою якого здійснюється контроль знань, повинен охоплювати весь основний зміст теми, тобто питання підбирати потрібно таким чином, щоб можна було перевірити як можна більше знань, умінь і навичок учнів, яких вони набули при вивченні теми. З метою перевірки знань учнів із вивченого розділу ми пропонуємо тест на відповідність або завдання на відшукання пари.
За вимогами стандартизованого тесту нами розроблено і розміщено в дистанційному курсі вхідне тестування, з метою виявлення рівня підготовки учнів для подальшого вивчення ними курсу геометрії, та підсумкове річне тестування за курс геометрії 9 класу.
Пройшовши тест в дистанційному курсі, учень отримує певну кількість балів, та має можливість побачити свої як правильні відповіді, так і неправильні. Причому є можливість обрати викладачем випадковий порядок як запитань, так і варіантів відповідей, для того, щоб учень, проходячи повторно даний тест, не зміг автоматично відповісти подібним чином, а свідомо дав відповідь на дане запитання. На виконання тесту учням відводиться певний проміжок часу та кількість можливих спроб, які попередньо зазначає викладач в системі.
До тестів відкритої форми можна віднести також такі види робіт, як ребуси та кросворди, оскільки від учня вимагається коротка відповідь, яку він має сам записати. Такі завдання створені з використанням сервісу LearningApps і вмонтовані до курсу як види діяльності через копіювання модулів SCORM. Такі види робіт надзвичайно зацікавлюють учнів, підвищують їх інтерес до предмету, сприяють пізнавальній активності, розвивають логічне мислення. Розробляючи кросворди, крім питань для перевірки знань теоретичного матеріалу, ми пропонуємо ще питання для перевірки знань з історії геометрії. Від цього кросворд стає більш цікавішим та надає можливість учневі поглибити свої знання з геометрії, адже у разі незнання відповіді він шукатиме її у підручнику чи інших джерелах. Таким чином в учня виникатиме прагнення до пізнання нового.
У системі Moodle використовується кілька типів питань в тестових завданнях. Розпочати розробку тестів доцільно зі створення відповідних категорій, щоб у подальшому мати змогу формувати тести на повторення, систематизацію знань шляхом випадкового вибору питань з категорії.
• У закритій формі (множинний вибір) ( слід обрати відповідь на питання з декількох запропонованих варіантів, причому питання можуть мати одну або відразу декілька правильних відповідей); такі питання використовували у найбільшій мірі як при створенні тестів, так і при розробці дистанційних уроків;
• Так/Ні (слід обрати відповідь на питання між двома варіантами «Так» чи «Ні»); питання данного типу неефективно використовувати у розробці тестових завдань, оскільки учні можуть вгадувати відповідь;
• на відповідність (кожному елементу відповідей першої групи потрібно зіставити елемент відповідей другої групи); типи тестових завдань зручно використовувати для розробки дистаційного курсу; однак, на нашу думку, доцільніше було б мати змогу додавати лишні, не співставлені у пари слова, щоб відповіді на останні питання були більш осмисленими;
• коротка відповідь (відповіддю на питання є слово або коротка фраза, яку потрібно ввести за допомогою клавіатури, при цьому допускається кілька правильних відповідей (варіантів написання), які можуть мати різні оцінки, також відповіді можуть бути (або не бути) чутливими до регістру);
• числовий (відповіддю на питання про виконання обчислювальних операцій є число, при цьому числова відповідь може мати заданий інтервал гранично допустимої похибки відхилення від правильного значення);
• обчислюваний (таке питання пропонує обчислити значення за заданою формулою, що є шаблоном, в який при кожному тестуванні підставляються випадкові значення із зазначених діапазонів);
• вкладені відповіді (embedded answers) (є текст, безпосередньо в який вставляються короткі відповіді, числові відповіді або множинний вибір, як в «робочому зошиті»);
• есе (коротко викладається свій погляд на запропоновану проблему); однак, якщо не планується активне залучення тьютора до співпраці з учнями, то краще даний тип питань не використовувати; у цьому разі може бути втрачена можливість подачі завдання рівня міркувань чи встановлення зв'язків між поняттями;
• випадкове питання на відповідність (цей тип завдання за формі його показу учневі подібний до завдання на вибір відповідності. Він базується на завданнях короткої відповіді, які створені у конкретному розділі бази тестових завдань. При тестуванні учневі буде показана певна кількість завдань з короткою відповіддю і напроти кожного завдання перемішаний перелік правильних відповідей на них. Учню потрібно поставити у відповідність завдання і правильні відповіді).
Крім того, при створенні тесту можна скористатися так званим описом, або
Нотатком. Нотаток це засіб структурування тестових завдань при показі їх учням. За допомогою нотатка у тесті можна відокремити групу завдань і супроводити це відокремлення текстовими поясненнями, або графічними зображеннями [3, с. 137].
Дистанційний курс рекомендується для використання учнями і вчителями математики. В основу його покладено ідею залучення учнів до самостійного активного оволодіння геометрією у процесі індивідуальної або групової роботи вдома або у класі. Розробка дистанційного курсу геометрії чи алгебри для певного класу (на основі одного з підручників) містить Фрагмент з підручника, опорний конспект; витяг з навчальної програми (основні результати вивчення теми); дистанційні уроки; різнорівневі тести (початкового розуміння, базового рівня, навчальних досягнень); "інтерактивні" вправи (LearningApps); завдання на дослідження, задача на побудову (GeoGebra); добір розробки навчального проекту (за технологією Intel навчання для майбутнього); окремі матеріали по підготовці до олімпіад, конкурсу "Кенгуру" та ін.
Апробація здійснювалася на базі 9-го класу Криворізької загальноосвітньої школи №9 І-ІІІ ступенів. Як показали наші дослідження, в учнів виникає бажання самостійно виконувати завдання, а найголовніше те, що в них проявляється інтерес до геометрії. Таким чином, учнями здійснюється глибше і якісніше вивчення, оволодіння і усвідомлення матеріалу.
Налагодження роботи у команді при створенні курсу розглядається як одна із реалізацій проектних технологій підготовки вчителя математики до використання у навчанні учнів дистанційних технологій і безпосередньо Moodle.Список використаних джерел
- Інноваційні інформаційно-комунікаційні технології навчання математики: навчальний посібник / В.В. Корольський, Т. Г. Крамаренко, С.О. Семеріков, С.В. Шокалюк: науковий редактор академік АПН України, д.пед.н., проф. М.І. Жалдак. - Кривий Ріг: Книжкове видавництво Кирєєвського, 2009. - 324 с.
-
Капіносов А.М. Математика 6 клас. Дидактичні матеріали. Поточна перевірка знань і вмінь. Частина друга / Анатолій Миколайович Капіносов. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2001. – 60с.
- Триус Ю. В., Герасименко І.В., Франчук В.М. Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: методичний посібник / Ю. В. Триус, І.В. Герасименко, В.М. Франчук // За ред. Ю.В. Триуса. – Черкаси. – 220 с.
-
Геометрія, 9клас. Дистанційний курс / [Електронний ресурс] − Режим доступу: http:// moodle.kdpu.edu.ua – 2015.
Гостьовий вхід відкритий