Загальне
Василенко С.В.
Київський університет імені Бориса Грінченка
ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ LMS MOODLE ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ МОДУЛЯ «НАВЧАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ «1 УЧЕНЬ: 1 КОМП’ЮТЕР» МАЙБУТНІМ ВЧИТЕЛЯМ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ.
Згідно із тенденціями в освіті одним з напрямів діяльності НДЛ інформатизації освіти Київського університету імені Бориса Грінченка є розвиток сучасних педагогічних технологій та допомога колегам у впровадженні технологій змішаного навчання для підвищення якості освіти майбутніх вчителів початкових класів, які мають повною мірою забезпечувати реалізацію Державного стандарту початкової загальної освіти [1].
У Київському університеті імені Бориса Грінченка функціонує клас-комплекс, що забезпечує тренінговий етап підготовки майбутніх вчителів початкових класів – студентів ІІІ-IV курсів бакалаврату до використання у майбутній педагогічній діяльності шкільних учнівських нетбуків з організацією у класі навчального середовища «1 учень: 1 комп’ютер» [5], [6]. Таке середовище передбачає навчання учнів початкових класів саме з використанням змішаного навчання: безпосереднє обговорення у навчальній аудиторії, робота у парах та невеликих групах, а також дистанційне опрацювання навчальних матеріалів, підготовка завдань тощо.
З метою методичної та дидактичної підтримки діяльності тренінгового центру створено електронний навчальний курс (ЕНК) «Навчальне середовище «1 учень: 1 комп’ютер» у системі е-навчання Університету Грінченка, що створена та функціонує відповідно до Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні [2]. У цьому курсі студенти, як і їхні учні у подальшому, навчаються з використанням комп’ютера під керівництвом викладача-тьютора.
Цей ЕНК є одним з навчальних курсів, які забезпечують формування професійних та ІК-компетентностей майбутніх учителів початкових класів відповідно до рекомендацій ЮНЕСКО [7]. Він розрахований на 8 годин аудиторних занять у тренінговій формі та 22 години дистанційно.
У навчальному середовищі «1 учень: 1 комп’ютер» навчання школярів та освітня діяльність студентів передбачає
- Пояснення нового матеріалу
- Розв’язання задач, логічних вправ
- Математичні диктанти
- Усну лічбу
- Каліграфічні вправи
- Вікторини, вирішення кросвордів
- Малювання, креслення
- Роботу зі словом, текстом
- Тестову перевірку знань
- Хвилинки релаксації
- Анкетування
- тощо
Так, за технологією змішаного навчання студенти опановують методику організації навчального середовища «1 учень: 1 комп’ютер». Тобто вони на прикладі завдань курсу, на якому навчаються самі, створюють, використовуючи набуті раніше знання з методики викладання предметів, цілісний продукт – урок з усталеними притаманними йому етапами й компонентами. Згідно плану уроку здійснюється вибір ресурсів до передбачених видів діяльності учнів та вчителя за критеріями:
У ЕНК «Навчальне середовище «1 учень: 1 комп’ютер» вдало використано те, що LMS MOODLE досить friendly до зовнішніх ресурсів та інструментів, які можна інтегрувати у курс або розмістити посилання на доцільний ресурс, що подається у вигляді гіперпосилання, як лінк чи QR-код.
Під час роботи з ЕНК «Навчальне середовище «1 учень: 1 комп’ютер» студенти, працюючи у парах, аналізують ресурси із запропонованого переліку, складають короткі описи й роблять висновок, що бажано пропонувати учням ті ресурси, які є у відкритому доступі й безкоштовні для їхньої роботи. Вчитель може використовувати безкоштовний сегмент, особливо на початку роботи з новим ресурсом, чи платний – у подальшому, що дає більше технічних можливостей для реалізації педагогічної ідеї. Важливо, щоб платний, або як подають певні ресурси, преміум-аккаунт мали прийнятну ціну.
В освітньому процесі було й залишається важливим оцінювання досягнень учнів та студентів на різних етапах освітньої діяльності. Останнім часом з’явилось багато інструментів для формувального оцінювання, що включає самооцінку (онлайн-тести з автоматичною перевіркою), рефлексію та взаємооцінювання (форуми, дошки обговорень, блоги), тематичне чи підсумкове оцінювання (оцінка викладачем-тьютором надісланих у систему комплексних завдань). LMS MOODLE надає повний спектр таких можливостей у вигляді набору ресурсів: форум, урок/лекція, завдання тощо.
Форум можна використати для організації як синхронних так і асинхронних комунікацій з різними цілями:
- форум для забезпечення зворотнього зв’язку: запитання-відповідь;
- форум для організації «мозкового штурму» проблема-гіпотеза/ідея-аргументи, тощо);
- форум з організацією власної дискусії кожного учасника (учня/учениці) для взаємооцінювання, взаємодопомоги, обміну ідеями, коригування плану реалізації певної ідеї чи проекту.
Завдання у ЕНК «Навчальне середовище «1 учень: 1 комп’ютер» представлено як робота на семінарі, обговорення педагогічних ситуацій онлайн, самостійна підготовка офлайн (створення будь-якого цифрового контенту, виконання практико орієнтованого завдання з фіксуванням процесу роботи чи певних етапів за допомогою камери тощо) та надсилання у систему файлів, які вчитель/викладач/тьютор оцінює формально чи додає коментарі, за потреби.
Завдання щодо планування уроку з використанням шкільних нетбуків, створення рефлексивних та оціночних відгуків у форумах LMS MOODLЕ студенти виконують дистанційно. Залежно від потреб вчитель/викладач/тьютор завдання налаштовує таким чином, що студент може відправити файл з виконаним завданням чи демонстрацією його виконання у систему, може безпосередньо на занятті у поле для введення тексту додати коментарі чи короткі відповіді або відповісти усно.
Тести, які дуже зручно використовувати в принципі для формувального та підсумкового оцінювання у даному курсі передбачені, але не засобами MOODLЕ, студенти їх виконують у системі Classroom Management.
Курс містить кілька видів можливих інформаційно-організаційних ресурсів: сторінка та урок/лекція. Такі ресурси використано у ЕНК саме для подання студентам нормативного (робоча програма, методичні рекомендації тощо) та навчального матеріалів.
Сторінка відкривається як звичайна веб-сторінка, а урок/лекція, як набір веб-сторінок, де слова у тексті містять гіперпосилання на зовнішні сайти та на глосарій курсу, крім того сторінки уроку/лекції візуалізовані схемами та малюнками, містять відео фрагменти. Досить великий обсяг матеріалів сприймається за рахунок структурованості та дозованості. Такі ресурси більшою мірою доречні для учнів основної та старшої школи й для студентів. Тому тут використано навігацію сторінок, яка передбачає різний сценарій роботи студентів, залежно від рівня підготовленості. Деякі розділи студенти можуть пропустити, до певних повернутись за необхідності повторення. Крім того в уроці/лекції можна ввести сторінки-питання, і залежно від відповіді переадресувати студента на сторінку цього ж уроку/лекції з важливим матеріалом для повторного опрацювання чи перехід далі до наступної порції нового матеріалу.
Оцінки за лекцію, завдання чи тест заносяться в журнал оцінок, де обчислюється оцінка за тему/модуль та підсумкова.
У завданнях ЕНК «Навчальне середовище «1 учень: 1 комп’ютер» подано інформацію про алгоритм створення та приклади інтерактивних завдань для індивідуальної роботи учнів та учениць, які слід виконувати онлайн та з використанням сучасних гаджетів. Таким чином студенти навчаються створювати ситуації, коли діти навчаються залюбки, закріплюють новий матеріал, перевіряють свої навички самостійно.
Серед пропонованих для створення завдань навчальних інтерактивних е-ресурсів для індивідуального навчання є Learning Apps (http://learningapps.org) та SMART Learning Suite.
Інтерактивна вправа за посиланням http://LearningApps.org/watch?v=pr5pz0qq301 передбачає класифікацію – переміщення картинок з об’єктами на відповідні поля.
Будь-які створені у ПЗ SMART Learning Suite завдання учні можуть виконати без інсталювання ПЗ на своєму комп’ютері чи планшеті-трансформері у хмарному сервісі SMART Notebook Express (http://express.smarttech.com).
У результаті вивчення навчального модуля студенти опановують особливості програмного забезпечення «1 учень: 1 комп’ютер» та його використання у освітньому процесі загальноосвітніх і вищих навчальних закладів; набувають навичок застосовувати пристрої інтерактивного комплексу «1 учень: 1 комп’ютер» в освітньому процесі загальноосвітніх і вищих навчальних закладів. Студенти удосконалюють навички створення тестових завдань форматів, що передбачені додатком Дизайнер тестів у програмі Classroom Management:
- Вибір однієї правильної відповіді з кількох;
- Позначення усіх правильних відповідей зі списку запропонованих;
- Встановлення логічних пар - відповідності тексту і медіаматеріалів (аудіо, відео, картинок);
- Додавання міток на графічних об’єктах;
- Складання пазлів, тощо.
Таким чином у додатку Дизайнер тестів програми Classroom Management формується структурований банк тестових завдань за класами, предметами, темами, рівнями складності тощо, це дає можливість формувати навчальні та підсумкові тести, проводити онлайн-опитування й тестування з автоматизованою перевіркою, відслідковувати статистику та візуалізувати результати.
Навчальні інтерактивні ресурси, створені у ПЗ Learning Apps та SMART Learning Suite, прекрасно працюють і легко виконуються найменшими школярами, які користуються пристроями із сенсорними екранами.
Програма Classroom Management та ресурси LMS MOODLE надають можливість вчителю/викладачу/тьютору організовувати пошукову роботу онлайн у парах та малих групах майбутніх вчителів початкових класів. Ці навички наші випускники використають при формуванні аналогічних у своїх учнів і учениць у подальшій педагогічній практиці.
Використання ЕНК LMS MOODLE допомагає підготувати відповідальних, соціально активних, творчо мислячих вчителів, які постійно самовдосконалюються, знаходячи найсучасніші й найефективніші методи, прийоми і технології навчання, успішно їх опановують та застосовують у навчальному процесі, готові прийти на допомогу та проконсультувати колег старшого віку, надати їм технічну та методичну підтримку.
Список використаних джерел
- Державний стандарт початкової загальної освіти [Електронний ресурс] // Освітній портал. — Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911/. — Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти. — Назва з екрана
- «Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні» / Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80#n8
- Биков В.Ю. Технології хмарних обчислень, ІКТ-аутсорсінг та нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ / В.Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті. – 2011. – С. 8-23.
- Кухаренко В.М. Навчальний процес у масовому відкритому дистанційному курсі / В.М. Кухаренко // Теорія і практика управління соціальними системами. – № 1. – 2012. – С. 40-50.
- Проценко Т.Г. Експериментальна модель «1 учень — 1 комп’ютер» стає реальністю / Т.Г. Проценко // Комп’ютер у школі та сім’ї. – №7. – 2009 – С. 23-27.
- Скрипка Г. В. Тренінги за програмою Intel «Інноваційна модель Е-навчання «1 учень–1 комп’ютер» як чинник розвитку ІК-компетентності педагогів / Г. В. Скрипка // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – № 5 (46). – 2013.
- Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО, [Електронний ресурс] — Режим доступу: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf
- Morze Nataliia, Smyrnova-Trybulska Eugenia, Drlík Martin, Alvarez Izabella EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY: FOREIGN EXPERTS’ PERSPECTIVE / N. Morze, E. Smyrnova-Trybulska, M. Drlík, I. Alvarez, // Open educational e-environment of modern University. – № 2 – 2016 – С. 41-50. / Режим доступу : http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/30/68#.WRN95ojyg2w