Загальне
Свешніков С.М., Богоділова М.Є., Балахніна О.С.
Всеукраїнський центр підвищення кваліфікації державних службовців і
посадових осіб місцевого самоврядуванняПрактика використання системи Moodle у дистанційному навчанні та
мережній підтримці підвищення кваліфікації державних службовцівВсеукраїнський центр підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування (далі ВЦПК) вже декілька років успішно використовує в своїй роботі вдосконалену платформу Moodle.
Основні переваги:
- якісний та зрозумілий для слухачів та викладачів інтерфейс;
- можливість дистанційного навчання понад 500 слухачів по 25
навчальних модулях одночасно; - автоматичний вибір слухачами тем випускних робіт та можливість обговорення з рецензентом;
- контрольні заходи передбачають оцінювання тестування ( вхідного, модульного, вихідного), а також виконання практичного завдання по кожному модулю та рецензування випускної роботи в дистанційному форматі згідно з традиційною 5-ти бальною системою;
- можливість спілкування слухача з викладачем у форумі (чати) в
корпоративної або Internet – мережі в режимі on-line.
Основна проблема – наявність на місцях комп’ютерів та Internet – мережі необхідної потужності ( не менше 2 Мбіт).
Навчальний процес організовується відповідно до навчальних планів за відповідними напрямами підготовки державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування, за умови їх адаптації до дистанційної форми
навчання.В залежності від категорії слухачів, типова організація дистанційного
підвищення кваліфікації може набувати дистанційної або дистанційно-очної (комбінованої) форми.Організація навчального процесу з підвищення кваліфікації за очно-дистанційним форматом забезпечує реалізацію принципів:
- формування професійної компетентності, результативності та
економічності навчального процесу; - дотримання системності, безперервності модульності та гнучкості підвищення кваліфікації;
- актуальності та оперативного оновлення змісту навчання;
- формування системи оцінювання знань, умінь та навичок за
результатами підготовки.
Навчальний процес з використанням технологій дистанційного навчання організовується:
- за дистанційною формою (модульний принцип) - коли всі види навчальних занять, засвоєння теоретичного матеріалу, виконання випускної роботи, контрольні заходи здійснюються за дистанційною формою. При цьому захист випускної роботи і підсумковий контроль (тестування, навчально-практична конференція) можуть здійснюватися
очно або дистанційно через засоби відеоконференцзв’язку; - за дистанційно-очною (комбінованою) – коли частина навчальної програми вивчається дистанційно, а друга частина – очно.
За модульним принципом навчання пропонується розгляд
теоретичного матеріалу, виконання на вибір одного із запропонованих
практичних завдань та проведення контрольного тестування.Перевірка знань та практичних навичок слухачів дає змогу викладачу
виявити вузькі місця та в коментаріях вказати на допущені помилки.Інформаційно-методичне забезпечення кожного навчального модуля для організації навчання у дистанційному форматі включає:
навчальний посібник;
шаблон для виконання практичного заняття;
тест для самоконтролю;
тест для контролю;
консультаційний форум до модуля.
Контрольні заходи за напрямами підготовки фахівців за дистанційною формою навчання включають вхідний, проміжний (тематичний, модульний),
підсумковий та інші визначені контролі знань, умінь та навичок, набутих
слухачем у процесі навчання.Вхідний контроль призначений для визначення стартового рівня знань та умінь слухачів. Як правило, це 60 питань, на відповіді для яких відводиться 1 година. Проводиться в дистанційному форматі. Результати вхідного
контролю доводяться до відома слухачів та використовуються для конкретизації змісту навчання.Модульний контроль призначений для оцінювання слухачами ефективності особистої навчальної роботи щодо засвоєння змісту кожного модуля (тем) програми. З цією метою до слухачів доводиться перелік питань (15 питань і 15 хвилин на відповіді).
Вихідний контроль (60 питань і 1 година на відповіді) призначений для оцінювання результатів підвищення кваліфікації кожним слухачем. Проводиться в період залікової сесії. В окремих випадках може проводитись дистанційно.
Усі контрольні заходи за рішенням ВЦПК, включаючи захист випускних робіт, можуть здійснюватись дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема відеоконференц-зв’язку за умови забезпечення аутентифікації того, хто навчається, або очно.
За результатами поточного модульного контролю слухачі, які отримали «відмінно» (100-85% отриманих балів з максимально можливих) за сукупністю виконання тестів, практичних завдань по кожному навчальному модулю),
«добре» (84-70%) та «задовільно» (69-55% відповідно), допускаються до
підсумкового контролю знань (вихідне тестування, захист випускної роботи), який проводиться в очному або дистанційному форматі.Слухачі, які за результатами поточного модульного контролю за
запропонованими модулями не набрали необхідної кількості балів і отримали оцінку «незадовільно» (менше 55% отриманих балів з максимально можливих) вважаються такими, що не можуть бути допущені до підсумкового контролю, і не отримують документ про підвищення кваліфікації.На даний час розгорнуті всі доступні функціонали Moodle.
Веб-ресурси навчальних дисциплін (програм), що необхідні для
забезпечення дистанційного навчання, містять:- методичні рекомендації щодо їх використання, послідовності
виконання завдань (алгоритм дистанційного навчання), особливостей контролю
тощо;- документи планування навчального процесу (навчальні програми,
навчально-тематичні плани, розклади занять).Додатково до існуючих розроблені, апробовані і функціонують сервіси: електронна бібліотека ВЦПК; «Путівник слухача», в якому через систему пов’язаних гіперпосилань надається повна інформація про навчання; «Сторінка кадровика» для здійснення періодичного контролю за навчанням слухачів у
дистанційному форматі з боку керівників підрозділів персоналу, організацій, де вони працюють.Впроваджена система дистанційного електронного післякурсового
анкетування слухачів.З 2016 року в систему управління навчанням Moodle додатково
інтегрована система організації і проведення відеоконференцій BigBluButton. Всі
вебінари проходять за допомогою цієї системи, яка значно перевищує по
навчальному функціоналу систему Skype, яку на даний час використовує
переважна більшість навчальних закладів при організації дистанційного
навчання.Запроваджено проведення інструктивно-методичних, консультативних та організаційних «on-line» семінарів з кожною групою слухачів. Технічні
можливості ВЦПК дозволяють підключення понад 100 слухачів при проведені занять в режимі вебінарів, а також проводити аудіо-відео-конференції.Протягом 2016 року до процесу підвищення кваліфікації залучено
2905 осіб, з них за дистанційно - очним форматом 1930 та дистанційним
форматом – 975 осіб.Для забезпечення учбового процесу в залежності від напряму навчання, підготовлено 41 дистанційний модуль, які своєчасно оновлюються та актуалізуються з урахуванням проведених змін в законодавстві.
У сучасних умовах євроінтеграційної спрямованості України науково-викладацьким складом Центру підготовлений цілісний курс з 10 навчальних
посібників (кожний з яких включає теоретичний матеріал, практичні та
семінарські завдання, контрольні тести) з державного управління та з
податкової, регіональної економічної політики, окремих питань децентралізації, регіоналізації і бюджетування.У зв’язку з перейменуванням Центру та його підпорядкуванням
Нацагенству України з питань державної служби, завданням ВЦПК на сьогодні є розробка нових навчальних дистанційних модулів, спрямованих на вирішення окремих питань європейського державного менеджменту, управління
конфліктами, мистецтва риторичної комунікації, прийняття управлінських рішень на засадах лідерства тощо, а також технічного переоснащення з метою
забезпечення захисту випускних робіт слухачами в режимі on-line.