Загальне
Дериглазов Л.В., Кухаренко В.М., Перхун Л.П., Товмаченко Н.М.
Національна академія статистики, обліку та аудиту,
Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ І ВИКОРИСТАННЯ СДН “ПРОМЕТЕЙ” І MOODLE В НАЦІОНАЛЬНІЙ АКАДЕМІЇ СТАТИСТИКИ, ОБЛІКУ ТА АУДИТУ
Мета даного дослідження — здійснити аналіз та узагальнення досвіду організації та розвитку системи дистанційного навчання (ДН) в Національній академії статистики, обліку та аудиту Державної служби статистики України, запровадження якої в Україні передбачено Національною програмою інформатизації [1].
Результати
Проведений аналіз показав, що найбільш прийнятним в умовах НАСОА є впровадження змішаної форми навчання, тобто поєднання on-line форм з традиційними формами стаціонарного і заочного навчання, з використанням СДН Moodle.
Ключові слова: дистанційне навчання, змішане навчання, освіта впродовж усього життя, інформаційні технології, дистанційні курси, система дистанційного навчання, “Прометей”, Moodle
Вступ.
Найважливішим питанням реформування вищої освіти в Україні є питання входження в Європейський освітній простір. Особлива увага в сучасній Європі приділяється програмі навчання протягом життя - Lifelong Learning Programme, що є наступницею програми ICT / Open & Distance Learning [2]
Національна академія статистики, обліку та аудиту (НАСОА) Державної служби статистики України є базовою організацією галузі, яка готує фахівців з прикладної статистики для органів національної статистичної служби.
Статистична служба України побудована на основі регіональних організацій статистики і являється ієрархічною структурою, очолюваною Державною службою статистики України (http://ukrstat.gov.ua/). Проблема підвищення якості підготовки, перепідготовки фахівців для структури системи державної статистики в Україні та підвищення їх кваліфікації шляхом створення та експлуатації відповідних інформаційних технологій та систем дистанційного навчання (СДН) зараз розглядається як надзвичайно важлива складова загальної задачі підвищення якості та ефективності діючої в країні системи вищої та середньої спеціальної освіти.
Однак існує певний дефіцит професійно підготовлених фахівців для роботи в центральних та регіональних державних статистичних бюро. Завдання дистанційного навчання (ДН) заповнити цю прогалину, а також подальший розвиток підготовки фахівців для державної статистики , які розглядаються в стратегії розвитку державної статистики 2012 року, в напрямках пріоритетів плану дій Україна-Європейський Союз в рамках статистичної програми [3,4].
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 р. № 145-р “Про затвердження Стратегії розвитку державної статистики на період до 2017 року” (http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/145-2013-р/page) передбачено створення центру дистанційного навчання працівників органів державної статистики.
Для застосування у НАСОА технології дистанційного навчання спочатку використовувалась СДН “ПРОМЕТЕЙ”(www.prometeus.ru) , за допомогою якої здійснювалась підготовка фахівців за спеціальністю "прикладна статистика", "бухгалтерський облік та аудит" та інші (http://nasoa.edu.ua). Технології дистанційного навчання можуть використовуватись не тільки в дистанційній освіті (ДО), а й в інших формах навчання: очній, заочній, в окремих дисциплінах або в блоках дисциплін, що призначені для підвищення освітнього рівня чи кваліфікації окремих осіб та (або) груп слухачів.
Впровадження та досвід використання СДН “Прометей” 4.2
На етапі застосування СДН “ПРОМЕТЕЙ” організаційно-педагогічна тенденція розвитку ДН в НАСОА була пов’язана з адаптацією вже існуючих та розробкою відповідно до сучасних вимог навчальних планів, робочих програм, змісту навчальних дисциплін, систем контролю якості ДН, з використанням традиційної технології ADDIE [5].
Технології дистанційного навчання запроваджені у навчальний процес Академії починаючи із 2007 року. За цей час було розроблено понад 200 курсів, які успішно використовувались під час підготовки за спеціальностями “Економіка”,”Облік і оподаткування”,” Фінанси, банківська справа та страхування”,” Менеджмент” за освітніми рівнями бакалавр і магістр.
Починаючи з 2 березня 2007 року і до кінця грудня 2015 року в Академії використовувалась СДН “Прометей”.
СДН « Прометей» розроблялась з урахуванням світового досвіду організації і розвитку університетської системи дистанційного навчання та участі в Європейській конференції з дистанційного навчання в Лондоні.
Серед країн, що входять до складу Європейського Союзу найстарішою системою дистанційної освіти є Британська. Відкритий університет Великої Британії (http://www.open.ac.uk) заснований в 1969 році як незалежний навчальний заклад для надання «другої» можливості здобути або продовжити свою освіту дорослим людям, які працюють. При Лондонському університеті створено спеціальний проект — London University «External Programme» (http://www.londoninternational.ac.uk). Це окремий підрозділ, що займається дистанційними програмами.
Відкритий університет Великої Британії зарекомендував себе як світовий лідер дистанційної освіти. За зразком Відкритого університету Великобританії навчальні заклади аналогічного типу були створені в США, Канаді, Австрії, Нідерландах, Франції, Німеччині, Росії, Іспанії, Пакистані, Туреччині, Індії, Ізраїлі тощо.
Україна, поряд із 11 країнами СНД, є учасником Проекту «Информатизация образования и дистанционное обучение» (http://cis.rudn.ru).
Першими в Росії і СНД компанія «Віртуальні технології в освіті» (Генеральний директор компанії Гаркуша Валентин Захарович) розробила готовий (коробковий) продукт (без надання ASP-послуг) «Система дистанційного навчання (СДН)« Прометей» (http://www.prometeus.ru). В 2007році відбулась офіційна реєстрація і початок виходу на ринок нових програмних продуктів - версії СДН «Прометей» 4.2, що забезпечує підтримку повного циклу дистанційного навчання і містить оптимізовану систему тестування, портал навчального центру та ряд інших нових можливостей, серед яких системи автоматизованої оцінки та розвитку персоналу «Прометей - Центр компетенцій ».
В Україні клієнтами, які здійснили придбання продуктів сімейства СДО «Прометей» були такі вищі навчальні заклади та інститути підвищення кваліфікації, як Національна Академія державного управління при Президентові України, м.Київ, Академія державної податкової служби України, м.Київ, Державна академія статистики, обліку та аудиту Держкомстату України, м.Київ та інші.
Державна академія статистики ,обліку та аудиту (нині Національна академія статистики,обліку та аудиту) придбала в 2007 році платну версію СДН «Прометей» 4.2 та отримала відповідну ліцензію.
При цьому використовувався досвід з надання освітніх послуг, практичні дослідження вітчизняних закладів вищої освіти серед яких Національна академія Державного управління при Президентові України, щодо впровадження дистанційних форм навчання.
Система "Прометей" має модульну архітектуру, що дозволяє розширювати, модернізувати і масштабувати систему в міру необхідності.
Дистанційний курс та супутні об’єкти системи "Прометей" мають наступні складові елементи: календарний план, учбові матеріали, тести, завдання, групи слухачів, обмін інформацією(форуми, конференції).
Рівень інтелектуальності статистичних робіт та статистичного аналізу даних, який ведеться в органах державної статистики, підвищився в останні роки. Це вимагає глибокого вивчення і використання сучасних статистичних пакетів, розвитку освітньої технології для формування трансцендентної розумової діяльності. НАСОА отримала академічну ліцензію на використання пакета статистичних програм Predictive Analytics SoftWare (PASW). PASW являє собою комплекс програмного забезпечення для прогностичного аналізу на всіх етапах аналітичного процесу, які включають в себе збір даних, прогнозування та оцінку можливих результатів альтернативних варіантів дій, швидкого і надійного застосування результатів в процесах підтримки і прийняттю рішень [6]. При цьому використовувався досвід з надання освітніх послуг, практичні дослідження вітчизняних закладів вищої освіти серед яких Національна академія Державного управління при Президентові України, щодо впровадження дистанційних форм навчання, а також власний досвід НАСОА, який був презентований на міжнародних науково-практичних конференціях [7-10].
У 2012 році між НАСОА і Хмельницьким національним університетом (ХНУ) був заключений договір про співробітництво у напряму дистанційного навчання. В рамках договору про співробітництво між Національною академією статистики, обліку та аудиту і Хмельницьким національним університетом розроблено 98 дистанційних курсів для економічних спеціальностей. Аспекти впровадження дистанційної освіти в Україні, історію становлення, сучасний стан та тенденції розвитку дистанційного навчання (ДН) як у світовому, вітчизняному аспектах, так і на рівні Національної академії статистики, обліку та аудиту і Хмельницького національного університету (ХНУ) розглянуто в [11]. Концептуальні моделі впровадження ДН в НАСОА і в ХНУ використовувались для комбінованого навчання (blended learning), тобто поєднувались традиційне денне, заочне навчання з дистанційним, а також створювалось підґрунтя для розбудови навчання на протязі всього професійного життя ( lifelong learning).
Аналіз міжнародного досвіду застосування у вищих навчальних закладах технології дистанційної освіти проводився в середовищі дистанційного навчання системи «Прометей» 4.2 і використовувався для освітнього процесу НАСОА в дистанційних курсах в навчальному процесі для підготовки фахівців за галуззю знань "Економіка і підприємництво" за напрямами «прикладна статистика», "Облік і аудит" "Облік і аудит" ,"Фінанси і кредит", "Банківська справа" , "Менеджмент" [12-14].
В укладанні дистанційних курсів на базі СДН “Прометей” 4.2 беруть участь, крім автора дистанційного курсу, викладача та програміста, ще досвідчений методист, дизайнер та інші спеціалісти.
З 2007 року по 2009 рік в НАСОА на першому етапі впровадження ДН з використанням цієї платформи СДН використовувалась форма дистанційного навчання за допомогою Інтернету - модель ДН “Face-to- face Driver або Complementary classroom instruction” [15].
Face-to-Face Driver («Драйвер - очна освіта») – це модель, в якій викладач особисто дає основний обсяг навчального плану, в міру необхідності вкраплюючи онлайн навчання як допоміжне. Ця модель часто включає в себе аудиторну і лабораторну роботу на комп'ютерах.
В цій моделі роль викладача основна, доля on-line нвчання допоміжна, аудиторні заняття студентів відбуваються в комп’ютерному класі.
Онлайнові (синхронні, що проходять за розкладом) лекції, семінари припускають наступну схему роботи: до призначеного часу слухачі (студенти) приходять на сайт, де реєструються, після чого починається заняття. Заняття веде викладач (тьютор), відповідаючи на питання "слухачів" в онлайновому режимі.
Це найбільш поширений "спосіб" створення системи дистанційного навчання, який можна зараз знайти в Мережі, - переклад навчальних матеріалів в HTML-форму і розміщення їх на Web-сайтах навчальних закладів. Безумовно, це важливий етап, але оформлення навчального матеріалу в Web-формі і відкриття доступу до нього через Інтернет не привносить ніяких нововведень в сам процес навчання. Перекласти підручник (посібник) в HTML-структуру і дати можливість читати його, ще не значить створити курс дистанційного навчання з предмету.
З 2010 року по 2012 рік в НАСОА використовувалась форма дистанційного навчання за допомогою Інтернету - модель ДН “Rotation model”, в якій поряд з традиційним навчанням використовувалось on-line навчання.
Rotation Model («Ротаційна модель») – це модель в якій відбувається ротація розкладу традиційної очної освіти в аудиторії і самостійного онлайн навчання в особистому режимі (наприклад, через Інтернет за планом посилань, складеним викладачем за blended-програмою; на спеціальному сайті).
Ротаційна модель (Rotation model) навчання реалізується в рамках однієї дисципліни / курсу і передбачає чергування аудиторного навчання викладача і студента (чи групи студентів) і опосередкованої взаємодії учасників процесу навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Порядок зміни форм навчання може бути фіксованим (за розкладом) або гнучким на розсуд викладача.
Наступним етапом використання СДН «Прометей» 4.2, який проходив з 2013 по 2014 рік була “Flex Model” з основною долею on-line навчання та допомжною роллю тьютора в міру необхідності.
Flex Model («Гнучка модель»)- це модель, в якій здебільшого використовується онлайн платформа, викладач підтримує студентів у міру потреби, час від часу працює з невеликими групами або з одним студентом.
В гнучкій моделі курс або предмет, в якому онлайн-складова є основою навчання студентів, навіть якщо певна діяльність і відбувається офлайн. Студенти працюють за індивідуальним, гнучким графіком, який включає різні формати навчання. Викладач є доступний для будь-яких консультацій, і студенти вчаться, здебільшого в аудиторії та виконують індивідуальні домашні завдання. Викладач готовий надавати підтримку за необхідності через такі заходи, як робота в малих групах навчання, групові проекти, а також індивідуальне консультування. Існують приклади реалізованих гнучких моделей, у який викладая надає більше або менше підтримки. Це співвідношення потрібно підлаштовувати під конкретний ВНЗ та ціль впровадження змішаного навчання.
Оскільки більшість вітчизняних ВНЗ використовують для організації та технічного забезпечення дистанційного навчання відкриту освітню платформу Moodle, то НАСОА також надала переваги цій платформі дистанційного навчання і перейшла на використання безкоштовної СДН Moodle версії 2.9 [16].
Впровадження та досвід використання СДН Moodle версії 2.9.
Навчання передбачає не просто читання навчального матеріалу, а активне його осмислення і застосування отриманих знань на практиці.
"Активність" осмислення досить часто виражається в тому, що студенти задають питання викладачеві, і в СДН повинна бути передбачена така можливість. Крім того, сам матеріал повинен бути побудований таким чином, щоб "провокувати" питання. Але при цьому на "іншому кінці лінії" повинен знаходиться викладач, який може відповісти на питання в режимі реального часу для синхронного курсу, або хоча б досить швидко - для асинхронного.
Для перенесення ДК, розроблених в СДН “Прометей” 4.2, в СДН Moodle версії 2.9 використовувався пакет SCORM для ДК створеним по визначеним правилам курсів СДН “Прометей” 4.2.
На цьому етапі викристовувалась переважно модель Online Lab («Онлайн лабораторія»). В цій моделі онлайн платформа використовується для передачі всього курсу на заняттях в аудиторії. Відбувається таке навчання під наглядом викладача. Така програма може поєднуватися з класичною в рамках звичайного розкладу.
Наразі система Moodle інтегрована у інформаційно-освітнє середовище НАСОА, зокрема повністю синхронізовані бази викладачів та студентів, кожен з яких має особистий профіль на сайті; а з особистого кабінету можна отримати доступ до наукових, навчальних, методичних, нормативних та інформаційних ресурсів НАСОА (електронної бібліотеки, репозитарію, електронного журналу, бази навчально-методичних матеріалів, системи Moodle тощо).
Для забезпечення якості навчання за дистанційною формою в НАСОА був розроблений пакет нормативних документів, що регламентують якісне та кількісне наповнення дистанційних курсів. Крім того, регулярно проводяться курси підвищення кваліфікації викладачів у галузі технологій дистанційного навчання.
В системі Moodle розвинені засоби комунікації, зокрема система обміну повідомленнями та календар. Крім того, викладачі паралельно використовують інші засоби комунікації: соціальні мережі, Skype, електронну пошту тощо.
Всі курси НАСОА в системі Moodle зберігаються у категоріях: “Бакалавр заочнe”, “Бакалавр дистанційне”, “Тренінги”, “Магістр”, “Друга вища освіта”, “Академічна різниця”, “Успішність”, “Інструкції”, “Підвищення кваліфікації”.
Структура ДК для студентів дистанційної форми навчання представлена на рис.1.
Структурно навчальні курси побудовано у вигляді модульної системи та містять наступні елементи: теоретичний матеріал (тексти лекцій), практичні завдання (задачі, запитання, тести для самоперевірки) та завдання для перевірки знань (тести, віртуальні лабораторні та курсові роботи тощо), відеороліки (відеолекції); електронні ресурси (електронна пошта, скайп, чати тощо).
Слід підкреслити,що основні відмінності онлайнового навчального курсу від презентації або Web-сайту - не просто надання можливості доступу до інформації, а залучення в інтерактивну взаємодію з контролем знань і накопиченням інформації про процес навчання студентів. Накопичення інформації про процес навчання і пройдених курсах видається особливо важливим в разі корпоративної системи дистанційного навчання - кадрові служби і керівники отримують таким чином дуже важливу інформацію про тренінг-активності співробітників (викладачів) і під час їх навчання.
Рис.1. Структура ДК для студентів дистанційної форми навчання
В 2016 році в НАСОА на базі платформи СДН Moodle 2.9 використовувалась модель Self-Blend Model (Модель змішай Самостійно).
Модель «Зроби сам» (Self-Blend або A La Carte) дає можливість студентам вибирати додаткові курси до основної освіти. В якості постачальників освітніх послуг можуть виступати різні освітні установи. Для ефективності даної моделі змішаного навчання необхідна умова високої мотивації студентів до навчання.
Студент вирішує сам, які з дистанційних курсів йому необхідно доповнити віддаленими онлайн заняттями.
З метою адаптації викладачів НАСОА до умов праці в системі СДН Moodle керівництвом Академії було організовано навчання викладачів в рамках відкритого дистанційного курсу “ Технології розробки дистаційного курсу ТРДК-2016” (ХНАДУ, проф. Кухаренко В.М.). Програма відкритого дистанційного курсу ТРДК-2016 складалася із наступних модулів : проектування змісту дистанційного курсу, інформаційні матеріали, тестування , оцінювання та спілкування. Теоретичною базою навчання був так званий підхід ADDIE [17], а також Online Driver Model [19].
Використовувалася наступна схема організації онлайнового курсу дистанційного навчання:
- видача завдань студентам з перевіркою виконання і виставленням оцінки;
- ведення діалогу із слухачем - функція "питання і відповіді".
Викладачі брали участь як фахівці в предметній області - носії знань з навчального курсу, який переводиться в онлайнову форму. Під час навчання викладачами були розроблені дистанційні курси з прикладної статистики, інформатики, бухгалтерського обліку, аудиту, менеджменту, страхування, маркетингу та української мови (за професійним спрямуванням).
Підготовлено в НАСОА 16 тьюторів ДН, які після успішного виконання програми відкритого дистанційного курсу отримали свідоцтва та сертифікати.
Як негативну тенденцію, що гальмує впровадження дистанційних технологій у навчальний процес і чинників, що заважають поширенню дистанційного навчання, слід назвати й інертність, яка виявляється у внутрішньому консерватизмі педагогічних кадрів, які не мають відповідного практичного досвіду. Тому в подальшому з використанням платформи Open Meetings був проведений тренувальний вебінар в межах Академії для викладачів НАСОА. Цей вебінар був проведений перед початком навчального семестру без відриву від виробництва для викладачів, які будуть розробляти зміст курсу, та викладачів, які будуть проводити заняття. Більше того, викладачі ознайомлені з тим, що від них очікується, та інформацією щодо розвитку системи. На цій зустрічі також представлені всі необхідні навчальні предмети з врахуванням пропозицій викладачів щодо структури навчального плану.
Дистанційне навчання в Академії з 2016 року реалізується на базі платформи СДН Moodle 2.9 через сектор дистанційного навчання відділення заочного та дистанційного навчання Академії з метою надання освітніх послуг, спрямованих на отримання учасниками освітнього процесу вищої освіти. Сектор здійснює свою діяльність під загальним керівництвом завідувача відділення заочного та дистанційного навчання . Завідувач сектора відповідає за методичне забезпечення контролює виконання навчальних програм і планів, програм і планів науково- дослідних робіт, організовує і контролює виконання договірних зобов’язань. Сектор дистанційного навчання, містить у своїй структурі технічних адміністраторів, програмістів, веб-дизайнерів , викладачів–тьюторів розробників дистанційних курсів, методистів, які безпосередньо спілкуються зі студентами і формують їх індивідуальну траєкторію навчання.
З використанням СДН Moodle 2.9 в НАСОА у 2016-2017 н.р. на бакалаврському та магістерському рівнях дистанційне навчання побудовано на основі поєднання очної та заочно- дистанційної форми, що реалізовано у двох варіантах: перший передбачає присутність студентів в аудиторії на початку семестру (для ознайомлення з організацією навчання та структури курсів) та наприкінці семестру (для очного складання іспитів) та дистанційного навчання протягом семестру; другий варіант передбачає дистанційне навчання протягом семестру та очну присутність студентів лише на іспитах.
Оцінювання здійснюється на основі результатів тестів та завдань в середині семестру, домашньої роботи, відвідування занять у віртуальних класах, слідування змісту курсу та інших видів робіт, а також результатів виконання підсумкової контрольної роботи та підсумкового тесту за розкладом в день іспитів.
Таблиця 1. Впровадження та використання СДН “Прометей” і Moodle в НАСОА.
По закінченню дистанційної форми навчання студент НАСОА отримує диплом бакалавра або магістра державного зразка – такий, як і студенти інших форм навчання.
Отже, змішане навчання вирішує наступні завдання [18, 19]:
- розширити освітні можливості студентів за рахунок доступності та гнучкості, врахування їх індивідуальних освітніх потреб, а також темпу і ритму освоєння навчального матеріалу;
- стимулювати формування суб'єктної позиції студента: підвищення його мотивації, самостійності, соціальної активності, рефлексії та самоаналізу і, як наслідок, підвищення ефективності освітнього процесу в цілому;
- трансформувати стиль педагога: перейти від трансляції знань до інтерактивного взаємодії зі студентом, сприятливому конструювання власних знань;
- персоналізувати освітній процес: студент самостійно визначає свої навчальні цілі, способи їх досягнення, враховуючи свої освітні потреби, інтереси та здібності, викладач (тьютор) же є помічником студента.
В таблиці 1 представлений динамічний варіант впровадження в НАСОА моделей “змішаного навчання” з використанням СДН “Прометей” і Moodle.
Висновок
Аналіз досвіду впровадження і використання СДН “Прометей” і Moodle в Національній академії статистики, обліку та аудиту показав, що змішана форма дистанційного навчання на базі платформи Moodle найбільш адекватна вимогам розвитку України в рамках Європейської освіти.
Власний досвід НАСОА свідчить, що змішане навчання вимагає підвищення кваліфікації викладача з використанням відкритих дистанційних курсів та поступової підготовки студента до навчального процесу у нових умовах.
Результати аналізу впровадження СДН Moodle в НАСОА показують, що на даному етапі викладачам НАСОА , які добре знають предметну область, корисно надавати можливість підвищити свою кваліфікацію у дистанційному курсі «Куратор змісту».
Список використаних джерел
- Закон України «Про національну програму інформатизації» (дата набуття чинності 12 березня 1998 р.) [Електронний ресурс]. Режим до- ступу:http://zakon4.rada.gov.ua/laws/anot/74/98- %D0 %B2 %D1 %80
- Красін М.А., Карпов В.І., Товмаченко Н.М. Перспективний підхід до організаціі навчального процесу. Досвід розвитку вищої освіти у Польщі //Науковий вісник Національної академії статистики , обліку та аудиту.-2013.-№ 4.-С. 109-118.
- Osaulenko О.G., Pylypenko І.І., Karchev Y.Y. (2009) Problems of Raising the Level of Statistical Literacy in Ukraine.)/ (State Statistics in Ukraine: Current state of affairs, problems, perspectives, (pp. 3-9), Kyiv: Derzhkomstat
- Osaulenko, O. G. & Pylypenko, I. I. & Karchev, Y.Y. (2009) “State Statistics Development Strategy 2012“. Plan and Eurostat’s Community Statistical Programme 2008 to 2012.
- Кухаренко В.М., Рибалко О.В., Сиротенко Н.Г. Дистанційне навчання: Умови застосування. Дистанційний курс. Навч.посібник /За ред.В.М.Кухаренка, 3-е вид.-Харків: НТУ"ХПІ", "Торсінг". (2002) - 320 с
- SPSS European Directions Conference 2009, Prague, Czech Republic , 11-14 May, 2009.-Tovmachenko, N An Application of SPSS in Education and its Using for Sampling Research of Ukraine (Poster report) Retrieved from: http://www.spss.com/spssdirections/emea.
- Nina Tovmachenko , Andriy Zhuravlov The Application of PASW Statistics in statistical Education and its Usage for Distance Learning in the Ukraine/ 8th International Conference on Teaching Statistics(ICOTS8 ), Ljubljana, Slovenia.‑2010, July. [Електронний ресурс] – Режим доступа: https://iase-web.org/documents/papers/icots8/ICOTS8_P13_TOVMACHENKO.pdf
- Товмаченко Н.М., Карпов В.І., Дериглазов Л.В., Парфенцева Н.О.., Журавльов А.В. Перспективи та розвиток дистанційного навчання в Національній академії статистики, обліку та аудиту. Технології дистанційної (електронної) освіти в сучасній державній кадровій політиці : Матеріали першої науково-практичної конференції-вистави за міжнародною участю, м. Київ, 26 травня 2011 року /За загальною редакцією М.М., В.А. Гошовської, А.І Семенченка, А.В.Журавльова. – Київ : Національна академія державного управління при Президентові України, 2011. – С. 210-214.
- Товмаченко Н.М., Карпов В.І., Дериглазов Л.В., Парфенцева Н.О. Концепція побудови і основні складові інформаційної системи дистанційного навчання в Національній академії статистики, обліку та аудиту // ДИСТАНЦІЙНА ОСВІТА УКРАЇНИ: Інформаційне освітнє середовище у системі дистанційного навчання в закладах освіти: інноваційні та психолого-педагогічні аспекти: зб.праць мiжнародної науково-практичної конференції.–Харків, 2011.–С.375-380.
- Pylypenko, Ivan & Karpov, Volodymyr & Karchev, Yakiv & Tovmachenko, Nina (2010) Using distance learning platform for the application of predictive analytic software of statistics in statistical education in Ukraine. International Conference on Modern Stochastic Theory and Applications II, September 7–11, 2010, Kyiv, Ukraine.
- Карпов В.І., Мазур М.П., Товмаченко Н.М. Аспекти впровадження дистанційної освіти в Україні //Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту.-2014.-№4.-С. 87-95. [Електронний ресурс] – Режим доступа: file:///C:/Documents%20and%20Settings/N.Tovmachenko/My%20Documents/nvhastat_2014_1_15.pdf
- V.Z. Garkusha, N.M.Tovmachenko, O.O.Kurbatov Application of learning management System (LMS) “Prometey” in the state academy of statistics, accounting and audit (SASAA) of the state ststistics committee of Ukraine. Прикладна статистика: пробл. Теорії та практики : Зб. наук. пр.Вип. 1 / Держ.ком. статистики, обліку та аудиту; Ред.кол.: І.І.Пилипенко (голов. Ред..) та інш. – К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство» 2007. – С. 18-27.
- Garkusha,V & Tovmachenko, N & Kurbatov, O (2009) About application of information technologies in the State Academy of Statistics, Accounting and Audit of the State Committee of Statistics of Ukraine with use of the system of distance learning “PROMETHEUS”). Науковий вісник Державної академії статистики, обліку та аудиту, № 1,102-108.
- Красін М.А., Карпов В.І., Товмаченко Н.М. Перспективний підхід до організаціі навчального процесу. Досвід розвитку вищої освіти у Польщі //Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту.-2013.-№ 4. - С.109-118.
- Blending Learning: The Evolution of Online and Face-to-Face Education from 2008–2015 [Електронний ресурс] / A. Powell, J. Watson, P. Staley and other // promising practices in blended and online learning/ – July, 2015 – p. 20 – Режим доступу: http://www.inacol.org/wpcontent/uploads/2015/07/iNACOL_Blended-Learning-The-Evolution-of-Online-And-Face-to-Face-Educationfrom-2008-2015.pdf
- Анисимов А.М. Система подготовки преподавателей к внедрению дистанционных технологий в учебный процесс /А.М. Анисимов, Б.П. Бочаров, М.Ю. Воеводина, А.И. Кузнецов // Матеріали всеукраїнської науково-методичної конференції «Проблеми теорії та практики дистанційної освіти в Україні». Х.: ХНУБА, 2014. – с. 10-12.
- Дистанційний навчальний процес : навч. посіб. / В. М. Кухаренко, Н. Г. Сиротенко, Г. С. Молодих, Н. Є. Твердохлєбова ; за ред. В. Ю. Бикова та В. М. Кухаренка. – К. : Міленіум, 2005. – 292 с.
- Кухаренко В.М. Коннективістський дистанційний курс «Змішане навчання» Четверта міжнародна науково-практична конференція «MoodleMoot Ukraine 2016. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle». (Київ, КНУБА, 19-20 травня 2016 р.): тези доповідей. – К.: КНУБА, 2016. – 48 с.
- Кондакова, М.А. Смешанное обучение: ведущие образовательные технологии современности / М.А. Кондакова, Е.В. Латыпова // Вестник образования 05.2013 – Москва, 2013. – С. 54 – 64.