Загальне
Бігун М. І.
Івано-Франківський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
ВИКОРИСТАННЯ MOODLECLOUD ПРИ ВПРОВАДЖЕННІ ЕЛЕМЕНТІВ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ В СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Одна з найбільших незручностей, з якою стикаються викладачі системи післядипломної освіти педагогічних працівників, значна гетерогенність навчальних груп стосовно початкової підготовки і обізнаності в певній галузі знань. Особливо яскраво цей факт проявляється на заняттях із комп’ютерних технологій та суміжних галузях. Традиційні форми організації навчального процесу в такій ситуації малоефективні, оскільки частина слухачів досконало володіє матеріалом і нічого нового отримує, інша частина – ніколи з проблемою не була знайома і не може сприйняти пропонованого змісту. Для прикладу, в одній групі вчителів інформатики можна зустріти людей з досвідом роботи системним адміністратором на великій фірмі чи в провайдера Інтернету, і таких, що про адміністрування мереж мають лише теоретичні поняття на рівні шкільного підручника. Звичайно ж, зміст занять на тему "Адміністрування шкільної локальної мережі", передбачених навчальним планом курсів підвищення кваліфікації учителів інформатики. буде сприйматися ними дуже по різному.
Оптимальним вирішенням проблеми могло б стати використання змішаного навчання моделі "Перевернутий клас" із поєднанням онлайн і офлайн навчання [1]. У цій моделі замість слухання довгої і нудної лекції слухач курсів міг би ознайомитися попередньо зі змістом курсу, працюючи онлайн із відповідним ДК, а на аудиторних заняттях виділити час для дискусії з найбільш складних чи суперечливих моментів та виконання практичних завдань.
У зв’язку із неможливістю організувати повноцінне змішане навчання на короткотривалих курсах підвищення кваліфікації педагогічних працівників, було прийняти рішення включити певні його елементи до традиційних лекцій та практичних занять. За основу були взяті вже існуючі дистанційні курси (ДК), що використовуються для дистанційного навчання, розроблені й розміщені в LMS Moodle. Для уникнення складної і зовсім непотрібної для очного навчання процедури реєстрації, для окремих ДК тимчасово відкривався гостьовий доступ. Частина часу аудиторного заняття (воно проводилося в комп’ютерному класі) виділялася на самостійну роботу з онлайн-ресурсом, що давало можливість кожному зосередитись більше та незнайомих елементах курсу, вибудувати власну траєкторію ознайомлення зі змістовим матеріалом.
Перешкодою для ефективної роботи у такій "гібридній" моделі була відсутність вмотивованості самостійної діяльності слухачів курсів. Ця проблема була легко розв’язана включенням до структури заняття навчального тесту. У результаті навчальна діяльність слухача курсів на занятті виглядає зовсім "перевернутою". Робота починається з тесту, відповідаючи на питання якого, той, хто навчається, актуалізує свої раніше набуті знання, а зустрічаючи незнайомі факти, заповнює прогалини в знаннях, самостійно опрацьовуючи зміст ДК. Тест анонімний, завдання його не контроль, а, з одного боку, з боку слухача, можливість оцінити свій рівень знань і побачити власні недопрацювання, а з другого, з боку викладача, виявити найбільш складні й незрозумілі моменти матеріалу, що вивчається, і більше уваги звернути на них в заключній дискусії-обговоренні.
Технологічно перші спроби такої організації навчального процесу реалізувались на базі ДК в LMS Moodle, які забезпечують роботу дистанційних груп, і розгорнутої в комп’ютерному класі тестової оболонки MyTestX (вид діяльності Тест недоступний в гостьовому режимі). З появою хмарного середовища Moodle (moodlecloud.com) [2], і можливістю включенні в ДК тестів, створених на основі форм Google [3,4], реалізація запропоновано підходу суттєво спростилася і відбувається в межах однієї платформи. Наявність у слухачів курсів портативних засобів з доступом до Інтернету, дозволяє реалізувати такий режим роботи навіть поза комп’ютерним класом.
Перебіг навчального заняття в такій "гібридній" моделі зараз відбувається за наступним сценарієм. Слухачам курсів на початку заняття пропонується зайти гостем на відповідний дистанційний курс.
Першим активним видом діяльності в структурі ДК розміщений тест "Початкова діагностика", з якого пропонується почати роботу.
Для тестування, як уже сказано вище використовується не передбачений в LMS Moodle вид діяльності, а тест, сформований сервісом форми Google. Такий тест не вимагає авторизації студента, дані тестування зберігаються на сторонньому ресурсі (Диск Google), їх можна диференціювати за окремими групами або запустити процес накопичення результатів, а також відслідковувати результати в режимі реального часу.
Паралельно відкриваються інші змістові ресурси ДК, які дозволяють розібратися із основними моментами змісту. Викладач в цей час синхронно відслідковує результати тестування і визначає стратегію наступної розмови (лекції, дискусії, обговорення) зі студентами. Аналіз відповідей (для прикладу, наступний малюнок) чітко вказує на проблемні моменти.
У ситуації, відображеній на малюнку, друге запитання практично не викликало сумнівів у аудиторії, воно не вимагає додаткової уваги при наступному обговоренні. В той же час на перше питання отримано дуже різноманітні відповіді - одна з правильних відповідей не була розпізнана половиною тестованих, в той час як усі неправильні відповіді набрали достатньо високі проценти. Очевидно, з розумінням ситуації, якої стосувалося вказане питання, є суттєві проблеми, і воно вимагає детального і грунтовного обговорення.
Для тих учасників навчального процесу, які добре володіють необхідними знаннями, швидко справляються з тестом і не потребують тривалої роботи із змістовими ресурсами, в структурі ДК передбачені творчі завдання з використанням інтерактивних вправ, які розміщені в розділі "Практична діяльність". Як свідчить практика, заняття за такою моделлю проходять значно динамічніше та ефективніше, а основне, є зворотній зв'язок, що дозволяє скоректувати його в потрібному руслі. Правда, виникає потреба в тривалій скурпульозній попередній підготовці дистанційного курсу підтримки. Особливу увагу слід приділяти відбору питань тесту - вони повинні охоплювати весь обсяг змістового наповнення курсу, відображати існуючі взаємозв'язки та важливі деталі.
Список використаних джерел
- Теорія та практика змішаного навчання : монографія / В. М. Кухаренко [та ін.] ; ред. В. М. Кухаренко ; Харківський політехнічний ін-т, нац. техн. ун-т. – Харків : КП "Міськдрук", 2016. – 284 с.
- Як створити власний сайт в Moodle? [Електронний ресурс] // Віртуальна школа ІКТ – Режим доступу до ресурсу: http://i-math.com.ua/vsikt/yak-stvoriti-vlasnij-sajt-v-moodle/.
- Как создать тест, используя Google Формы [Електронний ресурс] // Cправка - Редакторы Документов – Режим доступу до ресурсу: https://support.google.com/docs/answer/7032287?hl=ru.
- Топчий И. В. Из опыта работы: создание тестов с помощью Google Форм [Електронний ресурс] / Ирина Викторовна Топчий // Калейдоскоп идей Блог учителя трудового обучения и основ здоровья Запорожской гимназии № 11 Топчий Ирины Викторовны. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://topchiy.com.ua/2016/08/21/sozdanie-testov-s-pomoshhyu-google-form/.