Загальне
Семенов М.А., Прізюк O.M.
ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка"
ПОШУК ШЛЯХІВ ОПТИМІЗАЦІЇ СТРУКТУРИ САЙТУ LMS MOODLE У ВИПАДКУ ВЕЛИКОЇ КІЛЬКОСТІ КАТЕГОРІЙ ТА ДИСТАНЦІЙНИХ КУРСІВ
Постановка проблеми. Після евакуації у 2014 році університету з м. Луганськ до м. Старобільськ виникла необхідність використання змішаного навчання. Для організації дистанційного навчання в таких умовах було обрано LMS Moodle [1]. Особливістю впровадження такої системи стала велика кількість курсів при дуже обмежених технічних ресурсах. З метою спрощення адміністрування та моніторингу було вирішено створити один сайт для 11 інститутів (факультетів), 60 спеціальностей, для трьох освітньо-кваліфікаційних рівнів та двох форм навчання. За рік було створено понад 14 тис. дистанційних курсів та більше 16 тис. логінів. Пізніше було прийнято рішення розподілу на два сайти: для денної та заочної форм навчання, але при наявності лише одного орендованого серверу це не дало очікуваних результатів щодо ефективності.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. На сьогоднішній день є значна кількість наукових праць [2, 3], які розглядають питання використання системи управління навчанням Moodle. У них описується практичне використання платформи дистканційного навчання для випадку, коли структура сайту вже створена. У роботі [3] О. Щербиною узагальнено розглянуто питання створення оптимальної структури сайту. Ця робота є базовою для створення структур сайтів на базі LMS Moodle.
Метою цієї доповіді є пошук шляхів вирішення проблем створення структури сайту LMS Moodle за умови великої кількості категорій, дистанційних курсів, викладачів і студентів. Описано досвід ДЗ „Луганський національний університет імені Тараса Шевченка” щодо створення структури сайту дистанційного навчання. Враховуючи обсяг дистанційних курсів, цей досвід є унікальним.
Виклад основного матеріалу. У 2014 р. при створенні нового сайту дистанційного навчання do.luguniv.edu.ua (на незалежному зарубіжному хостингу) було обрано таку структуру категорій: „інститут (факультет) – спеціальність – курс (рік навчання) – семестр”, у яких створювалися дистанційні курси. За підсумками першого року роботи спостерігалось велике навантаження на сайт. Тому було вирішено для заочної форми навчання створити інший сайт (do1.luguniv.edu.ua) і перенести на нього частину дистанційних курсів та користувачів. Вихідні дані для сайту do.luguniv.edu.ua надані у табл. 1, а для сайту do1.luguniv.edu.ua у табл. 2.
Таблиця 1
Вихідні дані сайту do.luguniv.edu.ua
Характеристика
Кількісний показник
Кількість студентів (денна форма)
15670
Кількість викладачів (денна форма)
723
Загальна кількість курсів (денна форма)
17926
Рівень вкладеності курсів (діюча структура)
4
Кількість категорій (денна форма)
2302
Таблиця 2
Вихідні дані сайту do1.luguniv.edu.ua
Характеристика
Кількісний показник
Кількість студентів (денна форма)
6176
Кількість викладачів (денна форма)
602
Загальна кількість курсів (денна форма)
5421
Рівень вкладеності курсів (діюча структура)
4
Кількість категорій (денна форма)
526
Наприкінці кожного навчального року частина дистанційних курсів видалялася або робилася недоступною, а нові курси створювалися відповідно до змін начальних планів. Усе це привело до великого навантаження на сервер. Окрім цього багато однакових курсів дублювалися в різних категоріях. За цих умов під час виконання на сайті операцій створення категорій, додавання або копіювання курсів, спостерігалось збільшення часу очікування відповіді від сервера. Для другого сайту спостерігалось швидке заповнення папки з кешем, що вимагало від адміністратора постійного очищення кешу сайту. Це викликало необхідність пошуку шляхів оптимізації структури сайту дистанційного навчання без погіршення юзабіліті (зручності використання сайту).
За аналогією із роботою [3] запропоновано нову структуру сайту “інститут – кафедра”. Випробування проводились на тестовому сайті.
Для того щоб створити структуру, яка б відповідала всім поставленим критеріям проведено підготовчу роботу: розроблено зведену таблицю „інститут(факультет) – кафедра – викладач – дисципліна – група”. У табл. 3 показано цю структуру. Вона потрібна адміністратору сайту, який створює його структуру. За інформацією таблиці бачимо загальну структуру сайту, кількість категорій (підкатегорій) і курсів. Крім того, ця таблиця буде дуже корисна для тьюторів, які будуть прикріпляти групи до курсів. У табл. 3 стовпчик „група” містить інформацію про код групи, яка буде прив’язана до конкретного курсу. Наприклад, 16it611 розшифровується наступним чином: 16 – рік вступу (2016 рік), it – спеціальність „інформатика”, 6 – освітньо-кваліфікаційний рівень „бакалавр”, 1 – денна форма навчання, 1 – група „А” спеціальності „інформатика”.
Таблиця 3
Зведена таблиця „інститут(факультет) – кафедра – викладач – дисципліна – група”
№
Інститут (факультет)
Кафедра
Викладач
Дисципліна
Група
1
ІФМІТ
Алгебри та системного аналізу
Матієвський В. В.
Шкільний курс математики
16it611
16mt611
16ce611…
2
ІФМІТ
Алгебри та системного аналізу
Жучок А. В.
Алгебра і теорія чисел
3
ІФМІТ
Алгебри та системного аналізу
Жучок Ю. В.
Дискретна математика
…
Створено новий шаблон для масового завантаження курсів на сайт за допомогою csv-файлу, у якому міститься 3 поля:
- category – вказується id категорія, у яку буде завантажено курс;
- fullname – повне ім’я курсу;
- shortname – коротке ім’я курсу, що формується із таких компонентів: 1 частина – скорочена назва інституту (факультету) і спеціальності, 2 частина – id категорії, 3 частина – три перші літери назви курсу та порядкового номеру, починаючи з двійки. Коротке ім’я курсу та сама таблиця формується автоматично за допомогою макросу, написаного на мові Visual Basic for Application (VBA) в Excel.
Таблиця 4
Шаблон для завантаження курсів
Нова структура зображена на рис. 1 (загальна структура сайту) та на рис. 2. (структура спеціальності).
Рис. 1. Загальна структура сайту
Рис. 2. Структура спеціальності
На рис. 1 бачимо нову структуру сайту з трьома рівнями, на рис. 2 ‒ представлення інформації для студентів у вигляді субкурсів [4]. При такій структурі в категоріях кафедр будуть міститься безпосередньо курси, а в категорії року навчання будуть знаходитись лише список предметів, які вивчаються студентами цієї спеціальності.
На рис. 3 представлено зовнішній вигляд екрану, який буде бачити студент.
Рис. 3. Екран, який буде бачити студент
Установлено, що кількість дистанційних курсів при такому підході зменшується втричі, а вкладеність категорій зменшилась вдвічі, що спрощує запроси до баз даних сайту (прогнозовані дані представлено у табл. 5).
Таблиця 5
Прогнозовані дані об’єднаного сайту з новою структурою
Характеристика
Кількісний показник
Кількість студентів
~20000
Кількість викладачів
~1000
Загальна кількість курсів
~8500
Рівень вкладеності курсів
3
Кількість категорій
~1000
Прогнозуються проблемні питання при такому підході: проблеми з правами доступу тьюторів-координаторів з різних інститутів, факультетів; ускладнюється процес моніторингу за групами, інститутами, факультетами; необхідно змінювати підходи до правил формування короткого імені курсу; потребує змін визначення порядку ідентифікації курсів з однаковою назвою, але різними викладачами.
Отже, можемо зробити деякі висновки:
- вибір структури дуже відповідальне питання, оскільки змінити його у процесі роботи достатньо проблематично;
- необхідно ретельно планувати структуру до створення нового сайту;
- аналіз підходу запропонованого О. Щербиною дозволяє констатувати, що в реальних умовах функціонування сайтів з великою кількістю курсів прогнозується значне зниження навантаження на сервер.
У подальшому планується продовжити тестування спроектованої структури на тестовому сайті.
Список використаних джерел
- Moodle. // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://moodle.org/.
- Анисимов А.М. Работа в системе дистанционного обучения Moodle. Учебное пособие. – Харьков, ХНАГХ, 2008. - 275 стр.
- Щербина О. А. Проектування структури сайту moodle для вищого навчального закладу та організація робіт з його створення / О. А. Щербина, К. С. Васильєва // Вісник Львівського державно-го університету безпеки життєдіяльності. - 2014. - № 9. - С. 35-40. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vldubzh_2014_9_7.
- Subcourse module // [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://moodle.org/plugins/mod_subcourse.