Загальне
Тевяшев А.Д., Литвин О.Г.,Манчинська Н.Б.
Харківський національний університет радіоелектроніки
ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ MOODLE ПРИ ВИВЧАННІ ФУНДАМЕНТАЛЬНИХ МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН
Особливістю вивчання фундаментальних математичних дисциплін є необхідність безпосереднього контролю засвоєння матеріалу особисто кожним студентом. Цей контроль здійснюється шляхом проведення контрольних робіт та виконання індивідуальних розрахункових завдань, які обов’язково перевіряються викладачем з подальшим аналізом помилок. Комп’ютерні тестування поточні та підсумкові проводяться в системі OPENTEST2 з обов’язковою присутністю викладача. Це традиційні методи навчання. В той же час нами використовується система дистанційного навчання Moodle, яка розширює досвід навчання для проведення різних видів занять, використовуючи сучасні засоби подання і пересилки інформації.
Система дистанційного навчання Moodle використовується нами на протязі чотирьох років. Наводимо інформацію про напрямки її застосування та аналіз її впливу на організацію самостійної роботи студентів та її активізацію, а також на організацію навчального процесу. Будемо ілюструвати цей процес на прикладах дисциплін "Вища математика", "Алгебра та геометрія", "Методи оптимізації". У тексті вставлено посилання на відповідні ресурси в Moodle для вказаних дисциплін.
1. Використання платформи Moodle як інформаційної.
Нами введено чотири дистанційні курси з фундаментальних математичних дисциплін. Для кожного з них наводиться така інформація:
а) інструктивно-методичні матеріали. Ці матеріали вводяться для кожного окремого курсу, кожного семестру і містять інформацію про зміст контрольних робіт, індивідуальних завдань, тестувань, список джерел, систему оцінювання, зміст лекцій (для кожної лекції), зміст практичних занять (для кожного практичного заняття), деякі зауваження про систему оцінювання, а також зразки оформлення контрольних робіт та індивідуальних завдань. Роль таких інструктивно - методичних матеріалів в організації навчального процесу важлива, бо дає студенту повну інформацію про те, що і коли він повинен виконувати в процесі навчання;б) теми та дати проведення практичних занять. Ці матеріали наводяться після подання розкладу занять і мають виключно важливе значення для організації навчального процесу;
в) конспекти лекцій з кожного розділу; г) матеріали, пов’язані із застосуванням системи комп’ютерної математики Mathcad;
д) набір навчальних посібників для вивчення курсу. Ці навчальні посібники створені авторами з метою удосконалення методичного забезпечення для організації самостійної роботи студентів і систематичного використання інформаційних технологій. Є також навчальний посібник для вивчення Mathcad, що дуже важливо, бо засвоєння та практичне застосування Mathcad відноситься до самостійної роботи студентів.
е) питання до іспиту.
є) успішність (веб-посилання). Цей розділ заповнюється поступово, з урахуванням системи оцінювання, наведеної у інструктивно-методичних матеріалах. Дуже цікавить студентів.
2. Підтримка навчання з використанням навчального елемента Завдання.
Студенти виконують індивідуальні розрахункові завдання безпосередніми розрахунками та в системі комп’ютерної математики Mathcad. Передача студентами файлів з реалізацією завдань в системі Mathcad, їх перевірка викладачем, оцінка та відгук з коментарями виконується в Moodle.
Далі наводиться приклад формулювання змісту одного із завдань.
Кожна з восьми груп потоку підключається до процесу пересилання відповідей у визначені розкладом занять дати.
Виконані роботи пересилаються для перевірки в день написання контрольної роботи на протязі всього дня і більше не приймаються. Тут без сумніву виявляється дисциплінуюча роль системи Moodle. Реалізовано налаштування: Доступні групи.
3. Курсова робота з курсу “Алгебра та геометрія”.
Досить повно висвітлено матеріали до курсової роботи з курсу “Алгебра та геометрія”, яка проводиться в першому семестрі і потребує багато зусиль як в організаційному, так і в навчально-методичному забезпеченні. Тут платформа Moodle використовується по перше як інформаційна, про що свідчить наведений нижче фрагмент. Система дозволяє додавати нові теми курсових робіт до зазначених в методичних вказівках, що дозволяє уникати плагіату.
По друге використовується навчальний елемент Завдання для проведення проміжного та підсумкового контролю над виконанням курсової роботи. Наведено фрагмент до проміжного контролю.
4. Лабораторні роботи з курсу "Методи оптимізації". Використовується навчальний елемент Завдання.
Студенти надсилають програми на перевірку перед наступною лабораторною роботою, отримують оцінку та зауваження, якщо вони є. Захист роботи проводиться аудиторно. Для кожної роботи задається термін виконання. Це дисциплінує студентів.
5. Пробні тестування. Проводяться тестування з метою самооцінки.
6. Консультації online по Hangout з використанням консультаційного пункту, встановленому для кожного курсу (гіперпосилання). Особливо ефективні, якщо поставлені за часом напередодні проведення контрольних робіт.
Аналіз використання системи дистанційного навчання Moodle показав її значущість, затребуваність та її дисциплінуючу роль, а також важливість поєднання традиційних методів навчання та новітніх інформаційних технологій.
Список використаних джерел
- Тевяшев А.Д., Литвин О.Г. Вища математика у прикладах та задачах: Алгебра та геометрія із застосуванням Mathcad. Частина 1. – Х.: ТОВ “Друкарня Мадрид”, 2015. – 346с.
- Тевяшев А.Д., Литвин О.Г. Вища математика у прикладах та задачах: Алгебра та геометрія із застосуванням Mathcad. Частина 2. – Х.: ТОВ “Друкарня Мадрид”, 2015. – 324с.
- Тевяшев А.Д., Литвин О.Г. Вища математика у прикладах та задачах: Математичний аналіз із застосуванням Mathcad.. – Х.: ТОВ “Друкарня Мадрид”, 2015. –600с.
- Тевяшев А.Д., Литвин А.Г. Опыт использования дистанционных средств обучения при изучении фундаментальных математических дисциплін. Дистанционное обучение – образовательная среда XXI века :материалы VIII междунар. науч.-метод. конф. (Минск, 5–6 декабря 2013 года). – Минск : БГУИР, 2013. –146 с.
- Офіційний сайт Литвин О.Г.: https://litvinog.com