Загальне
Ліщинський В.К., Щербина О.А.
Київський національний університет будівництва та архітектури
Огляд нових програмних засобів для проведення вебінарів
Дуже корисною і поширеною формою дистанційного навчання є вебінар. На жаль, ядро Moodle поки що не має власних штатних програмних засобів проведення вебінарів, тому нам доводиться користуватися зовнішніми засобами. Останнім часом з’явилося чимало нових сервісів такого призначання з досить цікавими і корисними можливостями. Тому метою цієї доповіді є зробити огляд і порівняльний аналіз цих засобів та дати рекомендації щодо їх вибору.
Для порівняльного аналізу ми використовували наступні критерії: ціна (в тому числі можливість обмеженого безкоштовного використання), інтуїтивність інтерфейсу користувача та простота користування, кількість осіб які можуть підключитись до вебінару в якості слухача і в якості доповідача, можливість і якість запису вебінару на відео.
Для вибору найкращого рішення був застосований метод аналізу ієрархій, який дозволяє розділити задачу вибору засобу на два етапи: надання пріоритетів окремим критеріям та порівняння засобів за цими критеріями. Це дозволяє кожному користувачеві зробити власний вибір на основі власних оцінок та оцінок експертів.
Взагалі варто відзначити, що для організації дистанційного навчання створено безліч допоміжних засобів, де можливо взяти інформацію, матеріали для засвоєння дисципліни. Але основним засобом засвоєння знань все ж таки залишається спілкування з викладачем. При дистанційному навчанні таке спілкування може відбуватися у формі вебінару. На них викладач може зібрати аудиторії та провести лекцію, дискусію з студентами, обговорити всі проблеми, показати приклади та пояснити їх.
В нашому дослідженні ми розглянемо декілька порталів для створення вебінарів, а саме My own conference, Dream Study та eTutorium. Всі вони виконують одну функцію, але в кожному з них є свої особливості.
Портал eTutorium [1] – ресурс з досить великим функціоналом. Є можливість безкоштовно ознайомитись з ним, навіть організувати вебінар на 10 чоловік з усіма можливостями сервісу. Можливості безкоштовного використання немає, після закінчення ознайомчого терміну потрібно купити підписку. Ціна досить висока. Виділимо найбільш вагомі функції:
1. Вбудований конструктор Landing page. Дозволяє використовувати готові дизайнерські шаблони лендінгів, щоб швидко створювати посадкові сторінки з високою конверсією без знання HTML і дизайнера. Не потрібно «ламати голову» над оформленням і правильною структурою. Скориставшись зручним конструктором лендінгів, ви можете видаляти / додавати блоки, змінювати фон, завантажувати зображення і генерувати необхідну кількість полів форм. Залучати слухачів на свій вебінар можна за допомогою унікальної посадкової сторінки з сучасним дизайном і конверсійною структурою.
2. Вбудований сервіс email – розсилок дозволяє оформити листи в брендованому стилі: додати ваші логотипи і вказати у підписі ваші контакти, посилання на сайт.
Листи-нагадування про захід (можна вказати будь-яку дату і час відправлення, враховуючи особливості аудиторії і особистий досвід). Також можна отримувати сповіщення про реєстрацію нових учасників на свою пошту. Відправка листа з посиланням на архівний запис вебінару (певним учасникам або всім одразу).
3. Два ведучих одночасно:
Реалізована можливість одночасного мовлення 2-х спікерів. Кількість ведучих, які можуть змінюватись під час семінару, необмежена.
4. Інтеграція з Moodle. Тепер у розробників електронних курсів для Мудл є можливість вбудовувати в учбовий процес такі формати навчання, як вебінари, онлайн-тренінги і «живі» майстер-класи, що були заздалегідь створені на ресурсі eTutorium.
Платформа My own conference [2] надає вебінарну кімнату, необхідні інструменти для організації і проведення вебінару, а також технічну підтримку. Платформа пропонує місяцеву підписку на ознайомлення з функціями і можливість проведення вебінарів, обмежуючи лише кількість учасників до 20 осіб.
Сторінка організації виглядає досить складно, але відразу надається пояснення кожної функції, з’являються підказки і опис кожного меню.
Виділимо основні функції:
1. Автовебінар. Ця функція містить інформацію про Ваш автовебінар. Ви можете створити автовебінар, виконати його налаштування, встановивши черговість представлення відеоматеріалів, початок кожної дії, таких як увімкнення або вимкнення повноекранного режиму, посилань у чаті і т.д. А також створити інтерактивний список штучних відвідувачів.
2. Опитування. Ви можете створювати і редагувати опитування з варіантами відповідей (до 10 варіантів).
Після створення опитування ви можете запустити його у вебінарній кімнаті, через панель адміністратора можливо подивитись або завантажити результати опитування, також ви можете призначити опитування ведучому.
3. Історія відвідувань. Ця функція дає можливість отримати файл(и) історії відвідин Ваших вебінарів. Усі входи та виходи користувачів, записуються до одного CSV-файлу, який Ви можете завантажити до себе на комп'ютер та відкрити за допомогою таких програм, як Microsoft Excel, OpenOffice Calc, LibreOffice Calc та ін. Для очищення історії відвідувань необхідно видалити вибраний файл, попередньо зберігши його на Ваш комп'ютер. Також є можливість зберегти цей файл в хмарні сервіси Dropbox, Google Drive, Microsoft One Drive.
Платформа Deram Study [3] реалізована досить цікаво. В процесі реєстрації ви вносите основні відомості про себе, згодом вас просять вести бажану адресу сайту. По закінченню реєстрації ви потрапляєте на свій особистий сайт. Який ви можете редагувати, додавати текстові блоки, відгуки, картинки тощо.
Можливість безкоштовного використання обмежена одним днем, також заблокована частина функцій.
Основні функції:
1. Можливість підключення платіжних систем. Платформа дає можливість підключити віртуальні гаманці до свого облікового запису і брати плату за вебінари. Доступні лише дві платіжні системи, що використовуються переважно в Росії. Ціна запису на вебінар вказується при створенні вебінару.
2. Можливість організувати трансляцію в соціальні мережі
Dream Study надає можливість транслювати вебінар не тільки сторінці сайту, а навіть в групі соціальної мережі. Для цього потрібно розпочати вебінар, ввімкнути запис вебінару після чого натиснути кнопку Live, з’явиться додаткове вікно в якому потрібно вставити посилання на потік.
Щоб вибрати кращий серед розглянутих вище засобів проведення вебінарів, скористаємось методом аналізу ієрархій. На рис. 1 наведена пропонована нами структура ієрархічної моделі вибору, а в табл. 1 – наші оцінки попарного порівняння вказаних у ній критеріїв та розраховані на їх основі локальні пріоритети критеріїв ui:
де – середнє геометричне значимостей і-го критерію, aij – результат порівняння важливості i-го та j-го критеріїв:
,
а також індекс узгодженості ІУ, що дає інформацію про ступінь відхилення від узгодженості (одностайності),
,
де λmax – найбільше власне значення матриці попарних порівнянь, що обчислюється за формулою
.
Для більш точних висновків обчислюють відношення узгодженості (ВУ), що дорівнює індексу узгодженості (ІУ) поділеному на середню узгодженість випадкової матриці такого ж порядку – ІУВ [4, с. 39]:
.
Величина ВУ, що не перевершує 10%, вважається хорошим показником. В деяких випадках допустимим вважають ВУ до 20%. Перевищення цих значень свідчить про те, що висновки експертів, а може й усю постановку задачі, в тому числі й пропоновану ієрархію, варто переглянути.
Рис. 1. Структура ієрархічної моделі вибору засобів проведення вебінарів
Таблиця 1. Розрахунок локальних пріоритетів критеріїв
Критерії
і \ j
1
2
3
4
Локальний пріоритет ui
Ціна і можливість безкоштовного використання
1
1
0,2
0,33
0,2
0,067
Простота використання
2
5
1
3
3
0,512
Кількість осіб які можуть підключитись до вебінару
3
3
0,33
1
1
0,197
Якість запису вебінару
4
5
0,33
1
1
0,224
λmax = 4,105; ІУ = 0,035; ІУВ =0,9; ВУ = 0,04
Потім на основі результатів попарного порівняння альтернатив обчислюємо їх локальні пріоритети за всіма критеріями. Результати розрахунків наведені в табл. 2 - 5.
Таблиця 2. Розрахунок локальних пріоритетів альтернатив за критерієм Ціна і можливість безкоштовного використання
Альтернативи
і \ j
1
2
3
Локальний пріоритет p1j
My own conference
1
1
5
0,33
0,30
Dream Study
2
0,2
1
0,2
0,09
eTutorium
3
3
5
1
0,62
λmax = 3,13; ІУ = 0,066; ІУВ = 0,59; ВУ = 0,11
Таблиця 3. Розрахунок локальних пріоритетів за критерієм Інтуїтивність інтерфейсу
Альтернативи
і \ j
1
2
3
Локальний пріоритет p1j
My own conference
1
1
3
0,33
0,28
Dream Study
2
0,33
1
0,33
0,13
eTutorium
3
3
3
1
0,59
λmax = 3,13; ІУ = 0,063; ІУВ = 0,58; ВУ = 0,11
Таблиця 4. Розрахунок локальних пріоритетів за критерієм Кількість осіб які можуть підключитися до вебінару
Альтернативи
і \ j
1
2
3
Локальний пріоритет p1j
My own conference
1
1
0,2
0,2
0,09
Dream Study
2
5
1
1
0,45
eTutorium
3
5
1
1
0,45
λmax = 3,0; ІУ = 0; ІУВ = 0,58; ВУ = 0
Таблиця 5. Розрахунок локальних пріоритетів за критерієм Якість запису вебінару
Альтернативи
і \ j
1
2
3
Локальний пріоритет p1j
My own conference
1
1
2
1
0,40
Dream Study
2
0,5
1
0,5
0,20
eTutorium
3
1
2
1
0,40
λmax = 3,0; ІУ = 0; ІУВ = 0,58; ВУ = 0
Як бачимо, в усіх таблицях значення ВУ не перевищує 10%, отже наші дані є достатньо узгодженими. Розраховані в табл. 2-5 значення локальних пріоритетів перенесемо в табл. 6, де за формулою
обчислимо глобальні пріоритети.
Таблиця 6. Розрахунок глобальних пріоритетів альтернатив
Критерії
Ціна і можливість безкоштовного використання
Інтуїтивність інтерфейсу
Кількість осіб які можуть підключитись до вебінару
Якість запису вебінару
Глобальний пріоритет gi
Локальні пріоритети критеріїв
0,07
0,51
0,20
0,22
My own conference
0,30
0,28
0,09
0,40
0,18
Dream Study
0,09
0,13
0,45
0,20
0,16
eTutorium
0,62
0,59
0,45
0,40
0,43
Висновки. Із цих таблиць видно, що найвищий глобальний пріоритет має eTutorium. Саме його ми і рекомендуємо для використання серед розглянутих нами засобів проведення вебінарів.
Список використаних джерел
1. eTutorium // [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://etutorium.com.ua/
2. My own conference // [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://myownconference.com.ua/
3. DreamStudy // [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://dreamstudy.ru/
4. Саати Т. Аналитическое планирование. Организация систем. / Т. Саати, К. Кернс; [пер. с англ.]. – М.: Радио и связь, 1991. – 224 с.