Загальне
Тарасенко С.О., Слободянюк А. С., Контарез Д.В.
Університет новітніх технологій
Окремі питання функціонального розширення текстового редактора Moodle
При організації дистанційного навчання треба враховувати той факт, що викладачі мають різний ступінь комп’ютерної грамотності та навички роботи з текстовими та графічними редакторами. Чому це важливо? Викладач в системі дистанційного навчання повинен розробляти та створювати навчальний курс та, бажано, самостійно його вводити в Moodle. Тобто викладач повинен знати і розуміти можливості системи ДН, знати як працювати в системі і вміти самостійно створювати, вводити та коригувати свій курс.
На практиці таке трапляється дуже рідко, тому в ВУЗах часто цим займаються методичні адміністратори системи ДН. Тоді життєвий цикл дистанційного курсу розподіляється на дві зони відповідальності: викладач створює курс пристосований для ДН з урахуванням рекомендацій щодо їх представлення в системі, а методичний адміністратор вводить курс і всі його елементи в систему та разом с викладачем коригує її при необхідності.
Розповсюдженим та достатньо проблемним питанням при такій взаємодії є введення формул в тести. Математичні формули в тегах HTML писати дуже незручно та для більшості викладачів і методистів практично неможливо. Редактор формул ТеХ має дуже обмежений функціонал. Прийнятним рішенням може бути використання зовнішнього програмного забезпечення для створення формул LаТеХ. Перевагами такого рішення є більша наочність процесу коригування формул, більш зручний інтерфейс та розширений функціонал створення та редагування формул. Недоліком можна вважати те що формула не «пишеться», а редагується з можливих шаблонів математичних записів.
Створені різні плагіни та програми для полегшення роботи з формулами. Пропонуємо для організації роботи в схемі «викладач – методист – дистанційний курс» використання програми MathType. Програма легко встановлюється в текстовому редакторі викладача, має інтуїтивно зрозумілий інтерфейс та однакове візуальне відображення формули що вводиться та її вигляд в тесті. «Написана» формула зберігається в форматі *.gif з подальшим імпортуванням в вбудований редактор Moodle. Використання такого рішення зручне для методиста якому потрібно вводити багато формул які викладач, з якихось причин, не може зробити особисто.
Деякі незручності є і в такому рішенні: потрібно створювати окрему папку з формулами до тесту та продумувати систему їх умовних позначень для однозначного «прив’язування» формули до тестових питань.
Нами апробована схема введення тестів в систему ДН з використанням програми MathType. Загальний алгоритм роботи такий: викладач створює файл з тестом і папку з формулами до тестових питань – методичний адміністратор системи ДН вводить тест в навчальний модуль – викладач перевіряє коректність тесту – відкривається доступ студентам до тесту.
Запропонований алгоритм роботи показав свою доцільність для використання при недостатніх навичках роботи з комп’ютерною технікою з боку викладачів та мінімізує імовірність технічних і методичних помилок за рахунок перехресного контролю.
При веденні чатів та розміщенні об’яв часто виникає необхідність виділення тексту кольором та шрифтом. Вбудованих можливостей вибору розміру і типу шрифту в текстовому редакторі TinyMCE мало би вистачити для базової роботи з форматуванням, але в редакторі Atto таких можливостей взагалі не існує. Плагін для редагування формул LaTex працює тільки в Atto, тому для багатьох використання TinyMCE є неприпустимим. Виникає необхідність реалізації цих можливостей в редакторі Atto. В налаштуваннях редактора існує можливість увімкнути плагін для вибору кольору, але палітра складається з чотирьох кольорів, а вибору шрифту та розміру взагалі не існує. Як вихід з ситуації можна встановити додаткові плагіни.
Плагін atto_fontsize призначений для зміни розміру шрифту. В налаштуваннях плагіну є можливість вибору розмірів шрифтів які будуть відображуватись в редакторі.
Плагін atto_morefontcolors дає можливість встановлення розширеної палітри кольорів. В налаштуваннях є можливість вибору кольорів для відображення.
Плагін atto_fontfamily застосовується для вибору шрифту. Список шрифтів корегується в налаштуваннях.
Плагін atto_wordimport дає можливість імпорту документів Word 2010 з формулами та форматування тексту.
Встановлення плагінів відбувається в інтерфейсі Moodle, а саме в панелі Адміністрування / Плагіни / Встановлення плагінів.
Для того, щоб налаштувати ці плагіни необхідно зайти в Адміністрування / Плагіни / Текстові редактори / HTML-редактор Atto / Налаштування панелі інструментів редактора Atto. Напроти кожного плагіна стоїть кнопка Налаштування, якщо налаштування існують для цього плагіна.
Для того, щоб конкретний плагін можна було запустити в редакторі необхідно прописати його назву в Конфігурації панелі інструментів в Налаштуваннях панелі.
Для більшості користувачів системи ДН сказане вище або невідомо взагалі, або представляється складним і тяжким в реалізації, тому і використовуються далеко не всі можливості які має Moodle.
Вимагати від викладачів щоб вони все знали про можливості системи нереально і неможливо. А от налагодити плідну співпрацю технічних, методичних адміністраторів та викладачів просто необхідно.
Розробка та розміщення навчальних курсів в системі ДН це велика і творча праця як з боку викладачів, так і з боку обслуговуючого персоналу. Необхідне спільне поєднання творчого підходу викладачів з грамотною технічною реалізацією їх задумів методичним і технічним персоналом.
Література
1. Мельник Ю.В., Богданова Н.В. Особливості комунікативних зв’язків у сучасній вищій школі // Розвиток професійних компетентностей державних службовців: комунікативний аспект: матеріали щорічної науково-практичної конференції за міжнародною участю (Київ, 3-4 листоп. 2016 р.) / за заг. ред. В.С. Куйбіди, М.М Белінської, В.М. Сороко, Л.А. Гаєвської. – Київ : НАДУ, 2016. – 460 с.
2. Інструкція з розробки електронних курсів [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://org2.knuba.edu.ua/mod/folder/view.php?id=608