Загальне
Франчук В.М., Франчук Н.П.
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
ОРГАНІЗАЦІЯ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАЛЬНОГО КУРСУ ДЛЯ ПІДТРИМКИАУДИТОРНОГО НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
Використання системи MOODLE дозволяє викладачам в простий спосіб організувати подання навчальних матеріалів для студентів у електронному навчальному курсі. Електронний навчальний курс (ЕНК) – це комплекс навчально-методичних матеріалів та освітніх послуг, створених для організації індивідуального та групового навчання з використанням електронних технологій.
Особливість ЕНК для підтримки навчального процесу на денній формі навчання полягає у тому, що такий електронний навчальний засіб передбачений для оволодіння студентами навчальним матеріалом під керівництвом викладача і є електронною підтримкою аудиторного навчального процесу.
Електронні навчальні курси розміщуються на навчальному порталі. Робота порталу організована з використанням електронної системи MOODLE. За допомогою цієї системи викладачі і студенти можуть віддалено, використовуючи глобальну мережу Інтернет, ознайомлюватись із навчальними матеріалами, які готуються у вигляді різнотипних інформаційних ресурсів (текст, відео, анімація, презентація, електронний посібник тощо), виконувати завдання та відправляти їх на перевірку, проходити тестування.
Доступ до ресурсів навчального порталу – персоніфікований. Логін та пароль доступу до облікового запису корпоративної пошти від Google викладачі та студенти отримують у адміністратора порталу. Правила отримання доступу подаються на сайті навчального порталу. Кожний користувач має доступ лише до тих електронних навчальних курсів, на яких він зареєстрований для участі у навчальному процесі. Реєстрація студентів на електронному навчальному курсі здійснюється адміністратором електронної системи.
Викладач має змогу самостійно (або із допомогою методиста) поновлювати контент електронного навчального курсу, надсилати повідомлення студентам, розподіляти, збирати та перевіряти завдання, вести електронні журнали обліку оцінок та відвідування, налаштовувати різноманітні ресурси курсу тощо.
Сам навчальний курс має бути уніфікований, тобто приведений до відповідної форми, а саме повинен мати види діяльності для оцінювання студентів відповідно до дидактичної картки, яка розробляється у відповідності до робочої програми навчального курсу. Крім цього у навчальному курсі доцільно використовувати відстежування виконання елементів курсу та завершеності курсу. Перспективним є використання модуля «Компетентності».
Рис.1.Загальна схема електронного навчального курсу
Загальні відомості про курс:
- Робоча програма (затверджена в установленому порядку). У робочій програмі зазначається мета та завдання вивчення курсу, його зміст, у якому відображаються назви тем кожного модуля з анотаціями, кількість годин (кредитів ECTS) на вивчення кожного модуля, форма підсумкового контролю.
- Тематичний план. Відображає план проведення лекційних та практичних (семінарських, лабораторних) занять, а також виконання студентами завдань для самостійної роботи.
- Критерії оцінювання. Містить відомості щодо системи оцінювання навчальних досягнень студентів з дисципліни, як поточних, так і підсумкових. З кожного модуля вказується розподіл балів за виконання завдань та шкала оцінювання.
- Друковані та Інтернет-джерела. У цьому ресурсі пропонуються основні, додаткові друковані джерела з дисципліни та Інтернет-ресурси.
- Глосарій (за потребою).Містить основні терміни навчального курсу та їх означення.
- Дидактична карта курсу. Коротка анотація до курсу, відомості про автора (викладача лекційних та практичних занять) та фото, розподіл курсу за тижнями, темами і модулями, тематика практичних (семінарських, лабораторних) занять, розподіл балів за видами діяльності, позаудиторний контроль (див. рис.2).
Рис.2. Дидактична карта курсу (приклад)
Рис.3. Електронний курс у Moodle (приклад)
- Зміст модуля включає такі матеріали:
- Теоретичний навчальний матеріал. Може містити такі навчальні ресурси:
- структуровані електронні матеріали, зміст яких відображає логіку навчання за курсом і надає студенту теоретичні відомості з модуля у повному обсязі;
- опорний конспект аудиторної лекції;
- Теоретичний навчальний матеріал. Може містити такі навчальні ресурси:
- Анотація до модулю. Містить цілі вивчення модуля (вони мають бути конкретними, досяжними, зрозумілими для студента) карту модулю, методичні рекомендації щодо вивчення основних матеріалів.
- мультимедійні презентації лекцій;
- додаткові електронні навчальні матеріали: електронні конспекти лекцій, флеш-ролики; аудіо і відео матеріали, гіперпосилання тощо;
- тест для самоконтролю.
Рис.4. Лекція у вигляді презентації (приклад)
- Практичні (семінарські, лабораторні) роботи. У матеріалах курсу обов’язково має бути перелік лабораторних робіт або практичних або семінарських занять у вигляді окремих ресурсів. До кожної роботи потрібно сформулювати мету та завдання, які забезпечують формування вмінь та навичок, необхідних для засвоєння теми, надати методичні рекомендації з їх виконання, форму подання результатів виконаної роботи, критерії оцінювання кожної роботи, список індивідуальних завдань для кожного студента чи завдань для виконання у парах та групами.
Рис.5. Практичне заняття (приклад)
Рис.6.Лабораторне заняття (приклад)
- Завдання для самостійної роботи.Значна частина навчальних годин при вивченні кожної дисципліни відводиться на самостійне опрацювання. У матеріалах електронного навчального курсу необхідно розмістити додатковий теоретичний матеріал, завдання для самостійного виконання та методичний матеріал, який забезпечить його якісне виконання студентами. Завдання формулюється у такій формі: текст завдання, форма подання результатів виконання, критерії оцінювання, термін виконання, список додаткових друкованих та Інтернет-джерел. Для автоматизованої перевірки викоання завдань самостійної роботи пропонується створити тест.
Рис.7.Завдання для самостійної роботи (приклад)
- Модульний контроль. Для оцінювання знань, умінь та навичок, набутих під час вивчення кожного модуля курсу, використовуються індивідуальні завдання, тести та опитування за допомогою контрольних запитань. Використання системи Moodle дозволяє створювати тестові завдання 10 різних типів. Результати оцінювання навчальних досягнень кожного студента автоматично заносяться до електронного журналу після тестування.
Результати навчання студентів фіксуються у журналі оцінок ЕНК (див. рис.8).
Рис.8. Електронний журнал (приклад)
Електронні навчальні курси можуть також бути використані як засоби навчання для студентів заочної та дистанційної форм навчання на всіх етапах навчальної діяльності студентів під час вивчення відповідних дисциплін.
Список використаних джерел
- Інформаційно-аналітична система контролю та оцінювання навчальної діяльності студнентів ВНЗ. // Монографія / А.А. Тимченко, Ю.В. Триус, І.В. Стеценко, Л.П. Оксамитна, В.М. Франчук, Г.О. Заспа, Д.П. Тупицький, О.В. Тьорло, І.В. Герасименко. - Черкаси: МакЛаут, 2010. - 300 с.
- Франчук В.М. Реалізація проекту «Електронний інститут» у LMS MOODLE// Четверта міжнародна науково-практична конференція «MoodleMoot Ukraine 2016. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle». (Київ, КНУБА, 19-20 травня (2016 р.): тези доповідей. – К.: КНУБА, 2016. – 48 с.