Загальне
Табенський С.М., Бабарика А.О.
Національна академія Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ MOODLE В ЗАКРИТІЙ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІЙ МЕРЕЖІ ДПСУ
В сучасному інформаційному суспільстві важливе місце посідає питання забезпечення належної інформатизації та автоматизації органів охорони державного кордону. Тому, починаючи з 2016 в Національній академії Державної прикордонної служби України розпочато набір курсантів за новою спеціальністю «Телекомунікації та радіотехніка».
Особливістю навчання даної групи курсантів є те, що в сьогоднішніх реаліях спеціалісти-зв’язківці повинні мати глибокі знання та навички роботи в різних інформаційних технологіях, починаючи з будови та порядку функціонування комп’ютерних мереж та систем і закінчуючи створенням програмних додатків для автоматизації роботи підрозділів за допомогою мов програмування. Крім того в час бурхливого розвитку інформаційних технологій курсанти повинні динамічно відслідковувати нові ідеї в ІТ-сфері. Для забезпечення все стороннього розвитку курсантів-зв'язківців в академії було розроблено ряд факультативних курсів, з можливістю їх вивчення в години самопідготовки при підключенні до закритої телекомунікаційної мережі ДПСУ. Платформою для розгортання даної системи було обрано середовище електронного навчання Moodle [1].
Так на дану платформу було переведено один з найбільш популярний вступних онлайн курсів по комп'ютерних технологіях та основ програмування - Computer Science 50 (CS-50), який був розроблений в Гарвардському університеті та є безкоштовним. Факультатив складається з десяти тижнів, кожен з яких розкриває основні принципи функціонування ПЕОМ та принципів створення програмних додатків на мові програмування С. Використання середовища електронного навчання Moodle дозволило якісно структурувати матеріал, який складається з великої кількості відеоуроків та семінарів. Для зручності доступу та перегляду відео було використано HTML-сторінки та посилання на відео, що дозволило створити меню для швидкого перегляду потрібного матеріалу. Також курсанти можуть завантажувати відповіді на питання і деякі питання оцінюються автоматично.
Кожен факультативний курс складається з визначеної кількості тем, які об'єднанні в тематичні модулі. По закінченню розгляду теми курсанти відпрацьовують практичні завдання та проходять перевірку засвоєних теоретичних знань у вигляді тестування. За результатами проходження питань з теми курсанти отримують поточні оцінки. Загальна оцінка за модуль є сумою від середньоарифметичної поточної оцінки, помноженої на ваговий коефіцієнт 0,8, та оцінки за модульний контроль, помноженої на 0,2. Загальна оцінка за курс визначається як середньоарифметична оцінка за всі модулі, помноженої на ваговий коефіцієнт 0,8, та оцінки за підсумковий контроль, помноженої на 0,2. Проте використання стандартного журналу оцінок в системі Moodle не дозволяє автоматизувати виставлення підсумкової оцінки відповідно до визначених коефіцієнтів.
Для забезпечення автоматичної вибірки оцінок та присвоєння їм певного вагового коефіцієнту на мові програмування PHP був розроблений програмний додаток, який використовуючи SQL запити до бази даних Moodle дозволяє ефективно, швидко та якісно здійснювати оцінювати роботу курсантів. Для доступу до оцінки потрібно виконати запит SELECT з таблиці `mdl_grade_grades`, в якій міститься інформація про діяльність за яку була виставлена оцінка (поле itemid), інформація про курсанта (поле userid) та безпосередньо оцінка (поле finalgrade) [2][3]. Отримані дані підсистема автоматично обраховує відповідно до заданих коефіцієнтів та генерує оцінку за курс.
Крім того в підсистемі передбачено автоматичне генерування сертифікатів про проходження курсу.
Таким чином використання системи навчання Moodle в закритій телекомунікаційній мережі ДПСУ сприяє самостійному підвищенню рівня підготовки курсантів. Крім того використання даної системи в перспективі дозволить проводити дистанційні курси підвищення кваліфікації для спеціалістів-зв"язківців, які несуть службу безпосередньо на Державному кордонні України.
Список використаних джерел
- Триус Ю.В. , Герасименко І.В., Франчук В.М. Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник - Черкаси: ЧДТУ, 2012.- 220 с.
- Data manipulation API [Електронний ресурс] https://docs.moodle.org/dev/Data_manipulation_API
- Running SQL Queries on the Moodle Database [Електронний ресурс] https://www.slideshare.net/kklamb/running-sql-queries-on-the-moodle-database/