Загальне
Литвиненко О.В.
Комунальний заклад «Кіровоградський обласний інститут післядипломної
педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»
Використання модулю «Анкета» в оболонці Moodle.
Дистанційна освіта – це комплекс освітніх послуг, які можуть надаватися за допомогою спеціалізованого інформаційного середовища, що базується на засобах обміну навчальною інформацією на відстані. Основу навчального процесу складає цілеспрямована і контрольована організаторами освіти інтенсивна самостійна робота тих, хто навчаються.
При цьому здобувачі освіти мають можливість здійснювати спільну навчальну діяльність у зручному для себе місці, за попередньо узгодженими формою і індивідуальним графіком взаємодії в часі. Дизайн і розробка Moodle відповідають особливій філософії навчання, яку можна коротко назвати "педагогіка соціального конструкціонізму" (social constructionist pedagogy). Moodle є продуктом, що активно розвивається.
Організація навчального процесу за дистанційною формою будується на основі інформаційно-ситуативного підходу, структурно-логічних, міжпредметних і причино-наслідкових зв’язків. механізмом дистанційного навчання є управління навчальною діяльністю, а не засвоення знань чи пізнавальна діяльність. Засвоєння знань відбувається у різноманітних видах діяльності. Навчальна діяльність передбачає засвоєння не тільки знань, але й відповідних розумових дій, завдяки яким і відбувається засвоєння.
В сучасному інформаційному суспільстві Moodle набуває все більшого поширення.
Цьому сприяє те, що система придатна для використання не тільки в варіанті роботи в глобальних мереж, а й легко адаптується під самодостатню платформу для створення локальних однокористувацьких офлайн навчальних ресурсів, та ресурсів, здатних повноцінно функціонувати в рамках локальних мереж. Цей комплекс забезпечує розробника навчального ресурсу великою кількістю інструментів, які надають можливість співпрацювати на рівнях учень – учень, учень – викладач, викладач – учень в мережному варіанті, або учень – система керування курсом, система керування курсом – учень в оф-лайн режимі роботи. При підготовці та проведенні занять на платформі Moodle викладач може використовувати її можливості, за допомогою яких організовує вивчення матеріалу таким чином, щоб форми навчання відповідали цілям та задачам конкретних занять.
Основні характеристики системи, які дозволили їй стати визнаним лідером серед програмного забезпечення цього типу:
- розширена функціональність (викладення матеріалів, перевірка знань, аналіз активності студентів, простота оновлення контенту; можливість створення копій, висока стійкість);
- низька вартість впровадження - сама система безкоштовна, відсутні обмеження за кількістю ліцензій на слухачів (студентів) та підтримуваних курсів. Витрати на впровадження системи, розробку курсів і супровід - мінімальні, вони не потребують спеціальних технічних знань (адмініструвати систему здатний користувач з поглибленими знаннями в області мережних технологій, а при створенні курсу визначальний характер мають тільки знання в тій області, по якій створюється курс, з технічних знань для автора достатньо мати навики впевненого користувача комп'ютера);
- наявність вбудованих засобів розробки та редагування навчального контента, інтеграції різноманітних освітніх матеріалів різного призначення та підтримка міжнародного стандарту SCORM - основи обміну електронними курсами, що забезпечує перенесення ресурсів в інші системи (з інших систем);
- модульність – наявність в навчальних курсах набору блоків матеріалу, які можуть бути використані в інших курсах; зручність та простота використання - інтуїтивно зрозумілий інтерфейс та технологія навчання (можливість легко знайти меню допомоги, простота переходу від одного розділу до іншого, можливість підказок інструктора, тощо;
- наявність вебсайту moodle.org, який виступає в ролі централізованого джерела інформації, дискусій та співпраці серед користувачів Moodle - системних адміністраторів, викладачів, дослідників, проектувальників і, звісно, розробників. Подібно Moodle, сайт постійно розвивається, щоб забезпечувати потреби суспільства.
Управління курсом на Moodle контролюється тьотором. На сьогодні тьютор курсу може додавати різноманітні ресурси та модулі. Зупинимось на новому модулі, а саме: Анкета. Ресурс додатково завантажується до системи Moodle. Модуль опитувальника дозволяє побудувати обстеження з використанням різних типів питань, з метою збору даних від користувачів. Має такий вигляд:
Після додавання модуля до курсу необхідно заповнити загальні дані: назва анкети, опис, тощо. Звертаю увагу, що в даному розділі також важно зробити налаштування щодо варіантів відповідей:
- кількість - (відповідати багато разів, один раз, щоденно, щотижнево, щомісячно);
- повне ім'я або конфеденційно;
- бачити усі відповіді – після заповнення анкети, після того як анкета закрита, завжди; відповіді або зберігати або ні.
Після збереження модуля переходимо до його заповнення натисканням на слова Add questions (додати питання).
Обираємо вид запитання - їх на вибір 9 різновидів:
- дата,
- кнопка прапорець,
- кнопка вибору, оцінка (шкала 1…5),
- поле для відповідей без обмежень обсягу,
- спадне вікно,
- так/ні,
- текстове вікно,
- текстові дані,
- числовий.
Для створення анкети натискаємо кнопку «додати…» та переходимо в режим роботи із запитанням: ставимо порядковий номер та прописуємо текст питання.
За допомогою даного модуля можна проводити щотижневі підсумкові анкети. При створенні щотижнеєвої анкети тьютор має можливість попереднього перегляду, що дає можливість скорегувати типи запитань.
Для здобувача освіти це повторити та описати власні дії на поточному тижні.
Для тьютора можливість удосконалння власного курсу.
Тьютор може переглядати усі відповіді та робити різноманітні налаштування модуля., а саме: завантажувати у текстовому форматі відповіді, налаштовувати порядок перегляду відповідей, переглядати, хто не заповнив щотижнєву анкету.
Можливості платформи дозволяють слухачам курсів вільно використовувати багато навчальних ресурсів та матеріалів, а також забезпечує комунікаційну взаємодію учасників навчального процесу.
Moodle має велику кількість контролюючих модулів. Викладач може оцінити будь-який вид діяльності в навчальному курсі, а також написати відгук до будь-якої роботи, в якому може вказати недоліки та шляхи вирішення труднощів, що виникли. Даний модуль дозволяє робити оцінювання в межах від 1 до 100 або без оцінки.
Саме даний модуль надає можливість швидко перевірити основні знання здобувачів освіти дистанційних курсів, тренінгів тощо.
Дистанційне навчання це цілісний процес, що припускає індивідуальний пошук нових знань, умінь та навичок.